2010. március 15., hétfő

Káin: Zeneajánló

A ma esti zeneajánlóm formabontó lesz. Úgy érzem ideje kicsit betorzulnom és ajánlanom egy musicalt. Tim Burton kapcsán már írtam a nagyszerű Sweeney Todd filmadaptációról, aminek alapja egy musical. Nos, ma a nyers musicalről fogok írni ami szerintem nagyszerű és libabőröztető, ahogy illik :). Jöjjön hát a:

SWEENEY TODD

Hát nem tudom ezt a cikket hogy fogjátok fogadni, de rám hatalmas hatással volt a film és utána kerestem a musicalnek is, hát abban sem csalódtam. Sőt sokkal hosszabb és színesebb mint maga a film eltekintve attól, hogy a látványvilága koránt sem olyan érdekes mint a filmváltozaté, de ez ugye ez egy színházi darab.
A történet:

A történet a 18. században játszódik, Londonban. Egy naiv borbély, Benjamin Barker történetét mondja el, akit koholt vádak alapján életfogytiglani börtönbüntetésre ítélnek és visznek el Botany Bay-be, Ausztráliába. 15 évnyi kínlódás után, egy fiatal matróz, Anthony Hope segítségével sikerül megszöknie. Amikor hazatér Londonba, felesége már halott, lányát, Johannát pedig az őt elítélő bíró, Turpin hurcolta el, aki megerőszakolta Benjamin feleségét is. Benjamin Barker ekkor nevét Sweeney Toddra változtatja és összefog a fura Mrs Lovett-tel, aki London legrosszabb húsos pitéit készíti. Todd gyanútlan vendégei torkának elnyiszatolásával kívánja megbosszulni felesége halálát és kapóra jön számára Mrs Lovett arra vonatkozó javaslata, hogy az áldozatok testét süssék bele a pitékbe. Mrs Lovett titokban Todd után sóvárog és szeretne hozzámenni feleségül, bár Todd nem lát benne többet, mint üzlettársat, aki megoldja a holttestek problémáját. Johanna története is folytatódik. A velejéig romlott Turpin arra kényszeríti, hogy menjen hozzá feleségül. Johanna titokban szerelmével, Anthonyval szökésre készül. Anthony - anélkül, hogy tudná, hogy Johanna valójában Todd lánya - beavatja a terveibe Todd-ot. Todd összeroppan, de segít Anthonynak. Turpin tudomást szerez Johanna kapcsolatáról és dühében bezáratja őt. Anthony természetesen tovább küzd a lányért. Sweeney Todd valószínűleg valós személy volt egyébként, aki a londoni Fleet Streeten működtette borbélyüzletét.

Stephen Sondheim
írta a musicalt 1979-ben. A történet egy helyi mende-monda alapján született meg. Nem bizonyítható, hogy Sweeney valóban létezett-e vagy sem.

Érdekes hogy amíg nem néztem utána rendesen a filmnek sokáig hittem hogy a zenéjét Danny Elfman szerezte. Több helyen is megjegyzik egyébként, hogy hasonló a két zeneszerző stílusa. Nem csak a film jó, hanem maga a színdarab is, hiszen itt bontakozik ki leginkább a fekete humor és a hiteles történetet is ez adja. A zenék nagyszabásúbbak, hosszabbak és nekem hatalmas élményt nyújtott. Az Openingtől egyszerűen rázott a hideg! Na és hogy ne csak a számat tépázzam nesztek! :D

Opening Broadway:




Ezt az openinget a filmből például teljesen kihagyták és ez a legjobb szerintem. Amúgy a színész hihetetlenül jól alakít, a szar is keresztbe áll tőle bennem, elég őrült fejeket tud vágni :D. Ha érdekel titeket a darab végig tudjátok nézni a videóm nyomán! Én nagyon szeretem a musicaleket, de ez kiváltképpen a kedvencem. A hangulata és a zenéje olyan szívfacsaró és olyan érzést kelt bennem hogy legszívesebben kifeküdnék a sínekre :D... Na meg a színész hangja sokkal mélyebb mint a filmben Deppé és sokkal fájdalmasabban is énekel.

Zárom soraimat a kedvenc jelenetemmel :)


4 megjegyzés:

  1. A musical talán megint egy olyan műfaj amit nem sokan kedvelnek, de én örülök hogy ezzel is jelentkeztek. Igenis felkeltette ez a darab az érdeklődésemet...XD

    VálaszTörlés
  2. -Melinda :

    Nem tudom olvastad-e a Tim Burtonos cikkemet, de ott meg a filmváltozatról írtam XDDDD

    VálaszTörlés
  3. Az Op. első másfél perce egy az egyben hallható a templomban karácsonyi mise előtt. XD Lehetséges, hogy tévedek, de hosszú évek óta előszőr voltam templomban, és úgy emlékszem, hogy pont ezt játszották le orgonán. XDD

    VálaszTörlés

Ezeket is ajánljuk: