2010. március 1., hétfő

Káin: Edward Gorey

Nos ma egy olyan emberről írok, aki a dark közösség egyik legnagyobb rendezőjét és művészét inspirálta, azaz Tim Burtont. Nehéz elhinni, hogy neki is volt példaképe, pedig bizony ám volt is, nem más mint Edward Gorey! Mivel alig találok róla valamit, nem csoda hogy csak kevesen ismerik Magyarországon, de ezen az apró hibán könnyen javíthatok.

Edward Gorey

Nehéz összeszedni az infót, így kénytelen leszek Wikipédiát fordítani. :D Sebaj, úgyis álmatlanságban szenvedek így elszórakozhatok egy darabig. Edward Gorey amerikai illusztrátor és író volt. Gorey a nonszensz irodalmat képviseli, 1925-től 2000-ig élt. Kis versikéit aranyos grafikákkal látta el. Az irodalmi nonszensz fogalma lényegében ennyi: a logika szabályait felrúgó, a nyelv hagyományaival és a racionalitással játszó alkotások.

"A nonszensz irodalomnak azonban vidám formában nincs értelme – jelentette ki Gorey -, mert úgy unalmassá válik. Schubert aranyköpését:
Vidám zene pedig nincs!
Gorey fenntartás nélkül alkalmazta az általa művelt irodalomra, és ez Tim Burton műveire is igaz valamilyen szinten.

Ebben a cikkben leginkább az egyik legjobb alkotására fektetném a hangsúlyt, The gashlycrumb tinies című „Macabre Abc”-jére, már 1963-ban elkészült. Akinek tetszett Tim Burton Rímbörtöne ezért rendesen meg fog örülni! ABC sorrendbe szedve írja le a gyerekek halálát , legyen az baleset vagy öngyilkosság, ezzel együtt vicces képeket is kerekített hozzá. Bár több száz alkotása volt, mégis ez az egyik legkiemelkedőbb mind közül. A New york times -ban is számtalan illusztrációja színesítette a lapokat, de Charles Dickens regényekben is láthattuk munkáit. Legtöbb alkotása már-már szürrealista művészet határait súrolja. Gorey sosem házasodott meg, a romantikához kb annyi köze volt mint nekem a koránkeléshez. Sőt valószínűleg meleg is volt. Külföldön már létezik Edward Gorey múzeum is, ahol megtekinthetjük alkotásait. A gót szubkultúra egyik nagy ikonja, viktoriánus stílusban készült grafikái nagy rajongói tábornak örvendenek. A Nine Inch nails-et is megihlette Gorey művészete, a videoklipben sok elemet használtak fel látványvilágából . Edward Chichago-ban született. (Y) (Most ezt nem tudom miért írtam, de nem baj.. XD biztos lemaradt az elejéről).




Nos Most, hogy nagyjából leírtam amit tudok róla (és kikutakodtam) be szeretném nektek mutatni azt az alkotását ami a legjobban megfogott :D. Mivel A-tól z-ig lennének képek, egyszerűbb egy videót betennem róla! Remélem tetszeni fog nektek!


Ghastly Crumb Tinies
Uploaded by paulherman. - Full seasons and entire episodes online.

Szerintem zseniális! Nem csak egy zenekarra volt nagy hatással, például ez az együttes átdolgozza az egészet! Nekem nagy kedvencem a Creature Feature:



Arra gondoltam milyen vicces lenne, ha a saját ABC-re írnánk ehhez hasonló versikéket, csak nem tudom hogyan fogadná a kedves olvasóközönség... :)

6 megjegyzés:

  1. immmádom^^
    ..de meglibbenthetted volna a Mortem kezdeményezését is...^^ bár azt fagyasztottuk egy ideig mély fájdalmamra..:(

    Tetszett! ^^

    VálaszTörlés
  2. Hűű ez egész jól megmozgatta a fantáziámat...
    nem hittem volna h Burtonnek is volt példaképe... de vajon Goreynak ki lehetett??

    VálaszTörlés
  3. -Neo:

    Az utolsó két sor azt próbálja sugallni :O

    -Andrew:

    Na azt nem fogom megkeresni XD...

    VálaszTörlés
  4. -Andrew:

    Önszorgalomból még mindig megteheted :D

    VálaszTörlés
  5. ÁÁÁ ehhez lusta vagyok... bár ha valamire kíváncsi vagyok akk utána járok... xD

    VálaszTörlés

Ezeket is ajánljuk: