Mivel régen írtam kiemelten egy személyről ma megkísérelek egy igazi művészt felhozni . Sosem voltam oda a régi korok festőiért és nem is nagyon érdekeltek. Lehet ezzel most sokakat meglepek meg megbántok de sosem tudtam egy csendéletet szépnek látni és érdekesnek. Valamiért a mai digitális művészet, a képregények jobban érdekelnek és tetszenek, VISZONT van egy festő aki kivételesen nagyon is a kedvencem! A képei szerintem igazán a morbid kategóriába sorolhatóak , most róla fogok egy kicsit írni! Jöjjön hát az egyetlen kedvencem:
Hieronymus Bosch
Hieronymus Bosch vagy Jeroen Bosch németalföldi festő, a művészettörténet legvitatottabb és legtöbbféle képpen értelmezett alakja. Fő témája az emberi bűnük bemutatása, az alakjai szimbolikusak akárcsak a képen látható tárgyak mind az ikonográfia részei. Bosch félig démoni, emberi állati és gép alakjait félelemkeltésre használta, ő adott ihletet a 20. századi szürrealistáknak.
Egy festő családból származott, négy generációra lehet visszavezetni. A piactér mellett volt a festőműhelyük. Többen voltak testvérek, a fiúk mind követték a családi hagyományt, és az apai műhelyben dolgoztak. Hieronymus a szülővárosáról nevezte el magát. A Bosch nevet valószínűleg azért vette fel, hogy megkülönböztessék bátyjától, Goessentől. 1474-ben említik őt először iratokban, 1481-ben elvett feleségül egy nála jóval idősebb ám előkelő lányt. Hozomány anagyobb függetlenséget adott a festőnek. :D Bosch az erősen vallásos Miasszonyunk testvériség tagja volt, 60-an voltak és a legtöbbje lelkész volt vagy patrícius. A szervezet Németalföld papságának, nemességének és a városi előkelőségeknek legmagasabb köreivel ápolt kapcsolatokat.Havonta egyszer találkoztak közös étkezéseken, hetente kétszer közös miséken, János- és Mária-napon valamint más ünnepnapokon, többek között egyházi jellegű színielőadásokon és körmeneteken. Részt vállaltak a szegények istápolásában, az oktatásban és támogatták a művészetet és kivételesen nem Szabadkőművesek voltak ~lol, oké oké abbahagyom ne dobáljatok rothadó gyümölcsökkel :D ~ Bosch megrendelői a kapcsolatai miatt az udvrból kerültek ki, a testvériség gyakran adott neki munkákat. Első ismert munkája is a szervezethez kapcsolódik , ő festette meg a Szűz Mária kápolna oltárának a szárnyképét. Boscht-t 1516 augusztus 9-én temették el. Hazája gazdaságilag a legfejlettebb volt akkoriban (amíg élt) de szellemileg elmaradott volt a többi országhoz képest. Belviszályok uralkodtak és bizonyos magyarázatok szerint a képein ezt próbálta hangsúlyozni . Ekkor a Sátán még igazi fenyegetést jelentett (mé' ma nem, vazze' ? :D) 1484-ben az álszent és bigott VIII. Ince pápa bullájának kiadásával megindult a 3. boszorkányüldözés legborzasztóbb hulláma : Európa minden országában égtek a máglyák és irtották a talán fejlődőképes és normális embereket. :D Bosch is ábrázol a Szent Antal megkísértése című képén egy fekete misét. A klérus korruptságának hatására különböző szervezetek és szekták is alakultak. A visszás állapotok ellenhatásaként a humanizmus az ókor kultúrája felé fordult, és az egyén méltóságát kezdte hirdetni. Általa fedezték fel az európai művészetben újra a természetet. Ebben a korban volt még alkímia meg boszorkánykenőcs ami feltehetőleg az LSD hatásával vetekedett és a művészettörténészek feltételezik hogy Bosch képei is egy is testápolás után születtek meg :D. Megfestette a hitelét vesztő klérust és kora minden ellentmondását is. Művészete mindenkit zavarba ejt mert a képek keletkezéséről alig akad információ. Mai napokban összesen 20 kép az ami eredetinek vélhető.Nyugtalansága a középkor vége felé felmerülő zaklatott állapotot tükrözte, valószínűleg hatással volt rá Karthauzi Dionüsziosz (teológus) , aki szerint a torzságban is felfedezhető a szépség. ~áááá~ Ugyanis nála torzabb dolgokat kevés festő festett :D. Elődje még Geerten tot Sint Jans aki az ellentétek kihangsúkyozására törekedett. A kutatók szerint Bosch moralista aki megrettent saját látomásaitól, a másik nézet szerint pedig szimplán tréfacsináló aki korát szatirikusan adta elő, az emberi gyengeséget szerette volna bemutatni. Festett zsáner, meditatív és álomképet megrendelésre, egy közös vonala volt: embereket lealacsonyító eltévelyedések bemutatása és ostorozó magatartás ez Bosch vallásosságából fakadt. Szimbólumai még a mai embernek is feladja a leckét (bár ezen nem csodálkozom mert az átlag mai ember Mo-n erősen sutyerák kategóriába tartozik) .
-Pár szimbólum a képeiről:
Egy festő családból származott, négy generációra lehet visszavezetni. A piactér mellett volt a festőműhelyük. Többen voltak testvérek, a fiúk mind követték a családi hagyományt, és az apai műhelyben dolgoztak. Hieronymus a szülővárosáról nevezte el magát. A Bosch nevet valószínűleg azért vette fel, hogy megkülönböztessék bátyjától, Goessentől. 1474-ben említik őt először iratokban, 1481-ben elvett feleségül egy nála jóval idősebb ám előkelő lányt. Hozomány anagyobb függetlenséget adott a festőnek. :D Bosch az erősen vallásos Miasszonyunk testvériség tagja volt, 60-an voltak és a legtöbbje lelkész volt vagy patrícius. A szervezet Németalföld papságának, nemességének és a városi előkelőségeknek legmagasabb köreivel ápolt kapcsolatokat.Havonta egyszer találkoztak közös étkezéseken, hetente kétszer közös miséken, János- és Mária-napon valamint más ünnepnapokon, többek között egyházi jellegű színielőadásokon és körmeneteken. Részt vállaltak a szegények istápolásában, az oktatásban és támogatták a művészetet és kivételesen nem Szabadkőművesek voltak ~lol, oké oké abbahagyom ne dobáljatok rothadó gyümölcsökkel :D ~ Bosch megrendelői a kapcsolatai miatt az udvrból kerültek ki, a testvériség gyakran adott neki munkákat. Első ismert munkája is a szervezethez kapcsolódik , ő festette meg a Szűz Mária kápolna oltárának a szárnyképét. Boscht-t 1516 augusztus 9-én temették el. Hazája gazdaságilag a legfejlettebb volt akkoriban (amíg élt) de szellemileg elmaradott volt a többi országhoz képest. Belviszályok uralkodtak és bizonyos magyarázatok szerint a képein ezt próbálta hangsúlyozni . Ekkor a Sátán még igazi fenyegetést jelentett (mé' ma nem, vazze' ? :D) 1484-ben az álszent és bigott VIII. Ince pápa bullájának kiadásával megindult a 3. boszorkányüldözés legborzasztóbb hulláma : Európa minden országában égtek a máglyák és irtották a talán fejlődőképes és normális embereket. :D Bosch is ábrázol a Szent Antal megkísértése című képén egy fekete misét. A klérus korruptságának hatására különböző szervezetek és szekták is alakultak. A visszás állapotok ellenhatásaként a humanizmus az ókor kultúrája felé fordult, és az egyén méltóságát kezdte hirdetni. Általa fedezték fel az európai művészetben újra a természetet. Ebben a korban volt még alkímia meg boszorkánykenőcs ami feltehetőleg az LSD hatásával vetekedett és a művészettörténészek feltételezik hogy Bosch képei is egy is testápolás után születtek meg :D. Megfestette a hitelét vesztő klérust és kora minden ellentmondását is. Művészete mindenkit zavarba ejt mert a képek keletkezéséről alig akad információ. Mai napokban összesen 20 kép az ami eredetinek vélhető.Nyugtalansága a középkor vége felé felmerülő zaklatott állapotot tükrözte, valószínűleg hatással volt rá Karthauzi Dionüsziosz (teológus) , aki szerint a torzságban is felfedezhető a szépség. ~áááá~ Ugyanis nála torzabb dolgokat kevés festő festett :D. Elődje még Geerten tot Sint Jans aki az ellentétek kihangsúkyozására törekedett. A kutatók szerint Bosch moralista aki megrettent saját látomásaitól, a másik nézet szerint pedig szimplán tréfacsináló aki korát szatirikusan adta elő, az emberi gyengeséget szerette volna bemutatni. Festett zsáner, meditatív és álomképet megrendelésre, egy közös vonala volt: embereket lealacsonyító eltévelyedések bemutatása és ostorozó magatartás ez Bosch vallásosságából fakadt. Szimbólumai még a mai embernek is feladja a leckét (bár ezen nem csodálkozom mert az átlag mai ember Mo-n erősen sutyerák kategóriába tartozik) .
-Pár szimbólum a képeiről:
- A medve a „harag” halálos bűnét jelenti, de jelentheti a férfibujaságot is.
- A varangyos béka – amely legtöbbször egy szereplőn gubbaszt – „bujaság” (ha a nemi szerven gubbaszt, célzás a „bujaság”, ha a mellen vagy az arcon, akkor a „kevélység” bűnére), de lehet a hitetlenség szimbóluma is.
- A fordított tölcsér a fejen: csalárdság.
- A „csontcipő” a gonosz emberről tanúskodik.
- A nyíl a gonoszságot jelképezi, ha egy férfi hátsó felében van, a romlottságot.
- A korsó a „bujaság” szimbóluma; általában egy bottal kombinálva alkalmazza.
- A duda és a lant szintén a „bujaságot” szimbolizálja.
- A hal a sátáni gonoszság jelképe.
- A bagoly az antik mitológiával ellentétben nem a bölcsesség szimbóluma. Bosch képein olyan szereplőkkel áll kapcsolatban, akik valamilyen alattomosságot eltitkolnak, vagy titokban a hét főbűn egyikének rabjai.
- A megfeneklett hajó a lezüllött egyház szimbóluma.
- A hattyú olykor pozitív jelentésű, Mária tisztaságát, szűziességét szimbolizálja, más képeken viszont épp az ellenkezőjét jelentheti.
- Az egyszarvú szintén több értelmű szimbólum: keresztényi szüzességet és férfipotenciát egyaránt jelent.
- A virágszedés (gyümölcsszedés) nemi érintkezést jelent.
- Az eper jelenheti a földi kéjt, a mohó élnivágyást, de lehet tisztán szexuális értelmű is.
- Kutyafejű alakok: Domonkos-rendi szerzetesek, akiket gyakran neveztek az „egyház kutyáinak”, és rendkívüli ellenszenv vette őket körül a boszorkányüldözésben játszott szerepük miatt.
- A szeder a testi élvezetek mulandóságát szimbolizálja, hasonló jelentéssel bír mint a széna.
A középkorban a mesebeli lények ábrázolása megszokott volt, hiszen a bestiáriumokban is rengeteget láthattunk. Ezek a könyvek Alexandriából és Egyiptomból származtak. Erkölcsi és vallási felvilágosítás célját szolgálták, s emellett nagyon kedveltek voltak, hiszen az emberek ezekből a könyvekből ismerték meg a távoli kontinensek egzotikus állatvilágát. De mellettük megtalálták az egyszarvú és a sárkány ismertetését is. Bosch ezt használta fel a képeihez. Rengeteg másolat és hamisítvány létezik. Korának eretnek szektáival is próbálták őt kapcsolatba hozni, de nem lehetett az mert művei egyik legnagyobb gyűjtője II. Fülöp spanyol király volt aki a legkatolikusabb uralkodó volt. Követője a művészetben Pieter Bruegel más eszközöket használt de itt is az erkölcs kérdés merült fel legtöbbször.
-Híres művei:
- Ecce Homo, 1475–1480, Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut
- Bűvész, 1475–1480, Saint-Germain-en-Laye, Musée Municipal
- A tékozló fiú, 1475–1480, Madrid, Museo del Prado
- A hét főbűn, 1480 körül, Madrid, Museo del Prado
- Kőoperáció vagy A balgaság gyógyítása, 1475–1480, Madrid, Museo del Prado
- Golgota, 1480 körül, Bécs, Gemäldegalerie
- Bolondok hajója, 1490–1500, Párizs, Louvre
- Keresztrefeszítés, 1480–1485, Brüsszel, Musées Royaux des Beaux-Arts
- Gyönyörök kertje, 1500 körül, Madrid, Museo del Prado
- A szénásszekér, 1500–1502, Madrid, Museo del Pardo
- Szent János Patmosz szigetén, 1504–1505, Berlin, Staatliche Museen
- Szent Antal megkísértése, 1505–1506, Lisszabon, Museu Nacional de Arte Antiga,
- Királyok imádása, 1510 körül Madrid, Museo del Prado
- Töviskoronázás, –, London, National Gallery
- Keresztvitel, –, Escorial, Monasterio de San Lorenzo,
- Utolsó ítélet, –, Bécs, Gemäldegalerie
- A lélek mennybe jutása, –, Velence, Palazzo Ducale
Bosch szerintem fantasztikus festő volt, hiszen képei a pokollal a bűnökkel más egyéb okkult témával foglalkozott. A mai napig ködös az alakja és a motivációt is csak találgatások övezik.
-Ebben a galériában megnézegethetitek a képeit:
http://www.abcgallery.com/B/bosch/bosch.html
Csodalkozok is azon, hogy Bosch-t eddig meg nem szedtetek elo, mert amugy a munkai nagyon is talaloak ehhez a bloghoz...:)
VálaszTörlés-Melinda:
VálaszTörlésUgye? :D Én mindent érzek mi kéne ;D
A legnagyszerűbb festők egyike, sosem tudom eleget csodálni. A Corvina Kiadó 1985-ben kiadta Wilhelm Fraenger Bosch című hatalmas nagy vastag könyvét amiben a festményei mellett magyarázatok is szerepelnek, ez ma már ritkaság, antikváriumokban is alig bukkan fel, de érdemes utána kutatni, mert azóta sem jelent meg ilyen igényes könyv.
VálaszTörlésA boszorkánykenőcs a boszorkányperek vádiratai és vallomásai szerint sírjukból kiásott, kereszteletlen csecsemők kifőzéséből és egyéb hozzávalókból készült, erre vonatkozóan vannak részletek Carlo Ginzburg Éjszakai történet című könyvében amelyben néprajzi szempontból elemzi a boszorkány szombatokat. Amennyiben Bosch valóban ennyire hithű katolikus volt, aligha hiszem hogy boszorkánykenőcsöt használt.
Bosh SZUPER! Amúgy Max Ernst sem kutya....szadista madáremberes kollázsaival....
VálaszTörlésMás:
Az ő művei hogy tetszenek...?
www.autopsybabies.com /elég durva mert élethű/
Bocs:Bosch...(ch)
VálaszTörlésHát nem értem miért nem nyomatja be a profilfotóm pedig úgy van belőve hogy mindenki láthatja...SHIT!
-Dirgesinger:
VálaszTörlésIgen, gondoltam hogy ő nem használta. Durva lett volna :D
-Zoe:
Örülök, ha tetszett a cikk! ^^
Bosch egyszerűen zseniális volt, messze megelőzte a korát. És igen korrekt cikk lett, gratulálok hozzá.
VálaszTörlés-Andreya:
VálaszTörlésKöszönöm szépen!!! :)
Nagyon jó cikk lett.
VálaszTörlésHú, tök ciki, hogy januárban voltunk Párizsban, de nem emlékszem, hogy láttam volna Bosch képét a Louvre-ban. :$ Mondjuk elsősorban az ókori műkincsek érdekeltek, szóval lehet, hogy azért kerülte el a figyelmem. No mindegy, úgyis mindenképp vissza akarok menni, majd meglesem akkor. :)
VálaszTörlésEgyébként érdekes cikk volt, eddig csak a Gyönyörök kertjét ismertem tőle, de most már egy fokkal tájékozottabbnak érzem magam. :)
-Damien:
VálaszTörlésKöszi! ^^
- Tímea:
Ajánlott is megnézni! :O