2010. március 14., vasárnap

Káin: Stephen King

Nagyon nagy munka lesz bemutatnom őt nem sablonos módon. Lényegében anyám rajongása által ismertem meg gyerekkorom legmeghatározóbb Mesterét. Minden könyve megvan , minden filmjét láttam, egyszerűen fanatikus vagyok. Hozzá hasonló írót nem is ismerek, talán Koontz az aki még felér hozzá, Lovecraft vagy Poe... de nála is csak azt tudom írni, hogy ha meghal a világ egy hatalmas tehetséggel és zsenivel lesz kevesebb. A borzongatás mestere ő, legyen az szellemes horror vagy csak sima thriller egyik könyvét sem untam vagy dobtam a sarokba úgy hogy azt gondolnám : szar lenne. Nem is húzom tovább az időt, szeretnék tisztelegni kis blogunkban :

STEPHEN KING

előtt. Első körben tisztázzuk a hátterét és a szokásos dolgokat vele kapcsolatban:

Stephen Edwin King vagy más néven Richard Bachman Mainben született (ismerős Main? Szinte az összes regénye itt játszódik) 1947 szeptember 21-én. A pop-kultúra első számú írójaként szokták emlegetni, a mai világ egyik legolvasottabb írója közé sorolják őt. Mivel elvált szülők gyereke volt szegénységben élt és sokat kellett költöznie is. Már 7 éves korától írni kezdett, nagy hatással voltak rá a sci-fi és horror filmek. 13 évesen bukkant rá egy dobozra amiben apja befejezetlen horror kéziratait lelte fel. Első történetei 19 évesen jelentek meg a Comics review-ben. Nem sokkal irodalom szakos egyetemista lett Oronóban. A Glass floor után elkezdett életművén, a Setét torony című sorozaton dolgozni, 1871-ben összeházasodott szintén író: Tabitha nevű feleségével. 3 gyereke született ebből 2 szintén írói pályára lépett. Tanulmányai után angoltanárként dolgozott és mellékállásban mosodában mert elég kevés pénzük volt. Egyre kevesebb ideje maradt írása de 1-1 novellát azért sikerült produkálnia. 2 évig lakókocsiban laktak ám akkor a Doubleday kiadó elfogadta a Carrie regényét és 400.000 dolláros rekordösszeggel megvásárolták tőle a jogokat. Az első kéziratot King pedig a szemétbe dobta és Tabitha mentette meg a kukából meg noszogatta Kinget hogy írja tovább. Közben álnéven férfimagazinokba írt, amiket végül a Rémálmok és lidércek kötet gyűjtött össze: olvasátok el mert nagyon jó! A Carrieből végül egy film is készült 76-ban . King felhagyott a tanári pályával és innentől kezdve az írásnak szentelte az életét. Ez után írta meg a Ragyogást és Mainbe költözött családjával, azóta is ott él. 1979-ben elkészült az egyik nagy kedvencem a Borzalmak városa (vámpíros King, érdemes elolvasni mert itt a vámpíroktól parázni lehet max :D) és 80-ban megkapta a World fantasy díjat is. King a Carrie után években drogos alkoholista lett, 10 évig volt ebben az állapotban így írta meg a Rémkoppantókat. Saját bevallása szerint sem emlékszik alkotására :D. Végül családi támogatással és terápiával gyógyult ki a betegségéből. Richard Bachman néven kiadott 7 regényt ami magyarul sosem jelent meg. 85-ben megírta a Sorvadj el-t, A rendcsinálókat . 84-ben Peter Straub íróval közös munkával megírta a Talizmánt és a Fekete ház-at. 86-ban megrendezte a Maximális túlhajtást az Éjszakai műszak könyve alapján. 90-es években írói kollégákkal alkotott egy rockegyüttest amivel jótékonysági esteken lép fel , King ritmusgitározik és néha énekel. 96-ban díjat kapott a Minden haláli című novellájáért. Majd kiadta a zseniális Halálsoron sorozatot. 99-ben egy férfi elütötte a furgonjával és a tetejébe egy helyi lap még halottnak is nyilvánította tévedésből XD (gondolom lehet sejteni, hogy a múltkori cikkem a Kingdom Hospital kapcsán ide vezethető vissza. A festő férfit akit elütnek az saját tapasztalatából alkotta meg.) Ebben az időben írta meg az álomcsapdát aminek megfilmesített változatától össze-vissza szartam magamat. Miután felépült baleset évfordulójára megvette a kocsit ami elütötte őt és jól szétverte azt. Érdekes még hogy a férfi aki elütötte őt szintén Edwin volt és pontosan King szülinapján halt meg, akkoriban írta meg a Rémautót. Majd egy súlyos tüdőgyulladás után a Lisey történetét. 2002-ben Bram Stoker életműdíjat kapott, Nemzetközi könyvdíjat és Nobel és Pulitzer díjat. Ez évben jelentette ki hogy nem ír több könyvet , ez a kórházi kezelései és fájdalmai miatt történt , de utána helyesbített hogy csak a tempóból vesz vissza csupán. 2003 óta saját rovattal jelentkezik, 2005-ben megírta a Coloradiói kölyök művét, 2008-ban a Duma Key-t ami szerintem szintén zseniális, egyszer majdnem össze szartam magamat éjjel amikor olvastam. King 2010-re tervez egy kisregényeket tartalmazó kötetet. Ezeken kívül még rengeteg nagyszerű könyve jelent meg. Kimondottan ajánlom a novelláit, mert néha jobbak mint a könyvei.

Érdekes hogy a regényei közt vannak titkos kapcsolatos és átfedések, Mainben játszódik általában a cselekmény. Történeteiben sok az utalás az amerikai történelemre de sokszor jelenik meg rasszizmus és természetfeletti jelenségek. Informális elbeszélési stílust alkalmaz és sokszor közvetlen hangnemet üt meg az olvasókkal. Sokszor írók játsszák a főszerepet pl: Ragyogás, Tortúra, Tóparti kísértetek-ben. Elmondása szerint Richard Matheson, Lovecraft, Bram Stoker, Poe hatottak rá. Nem csak az irodalomra volt jelentős hatással hanem bizony a filmiparra is. Néhány kivétellel szinte az összes könyvéből készült film.






-Művei

-Filmszerepek

Ahogyan egykoron Alfred Hitchcock, úgy King is számos olyan filmben tűnik fel kisebb mellékszerepben, amelyek a saját regényei, novellái alapján készültek.

Ezeken kívül feltűnik még egy-két további filmben is, saját magát játszva. Többször beleírták vendégszereplőként A Simpson család című rajzfilmsorozatba is; Matt Groeninghez, a sorozat alkotójához baráti kapcsolat fűzi.

-Regényei betű rendbe szedve:

http://hu.wikipedia.org/wiki/Kateg%C3%B3ria:Stephen_King-reg%C3%A9nyek

-Official oldal:

http://www.stephenking.com/index.html

-Egy nagyon jó magyar nyelvű rajongói lap:

http://stephenking.fan-site.hu/

-Szintén egy érdekes oldal amin fény derül arra is, hogy készültek Stephen King játékok:

http://sk.fps-hq.hu/games.htm

-Stephen King idézetek:

http://www.citatum.hu/szerzo/Stephen_King

Nos remélem tetszett a cikk, nekem nagy öröm volt róla írni! Látogassátok meg az oldalakat , mert rengeteg érdekességet találhattok rajta! Nekem nagyon fontos személyiség az életemben mert rengeteg könyve nyújtott vígaszt és okozott kiskoromban igazi kalandokat vagy ágybavizelést. Az ő hatására kezdtem novellákat is írni.


18 megjegyzés:

  1. (L)

    8 éves koromban olvastam az első könyvet tőle...egyszerűen zseniális író!

    :D

    DE sajnos a filmadaptációk hihetetlenül nevetségesek :D:D
    báááár a Borzalmak városának a legelső átültetése egész jó..valami 80-as évek elején készült..:D no meg a Végítélet..az is klassz!! A Titkos ablak is jól sikerült!

    A kedvenc könyveim pedig: Tóparti kísértetek, Az, Ragyogás, Carrie, Napkutya és A Mobil--egyszerűen frenetikus..állítólag az idén kellene bemutatni a filmfeldolgozást...de már lassan 2 éve semmi hír róla.....

    JAhh..és a mostani könyvei sajnos nekem nem annyira jöttek be..egyszerűen nem bírtam végigolvasni annyira ellaposodott a sztori....A Rémautóból már csak 100 oldalam volt...de áááá nagyon elhúzta a baszakodást..eluntam egyszerűen..no meg a Duma Key...300 oldalnál meghaltam...tudom, mindig nehezen indul a cselekmény a felépítés miatt..de ez túlzás...egyszerűen u n c s i lett...:( pedig érdekel :D de nem tudom rávenni magam hogy kinyissam..pedig a King könyvek azok, amiken átrágod magad 2 nap alatt, legyen akár 800 oldalas is..metrón állva-kaja közben előkapva..hajnalig nyúzod.. de ezek nekem nagyon nem jöttek be...ugyanúgy utálom a Bilincsben-t is...:S vagy a Halálos árnyékot meg a sorvadj el..nekem ezek annyira közhelyesek..a Rémkoppantók meg egyenesen fos. bazdmeg és még azt a 3 órás filmet soha nem bírtam végignézni...XD

    De mint ahogy King is bevallja, vannak jó könyvei és vannak rosszak is..:D

    Bocsi a hosszú kommentért, de legalább pótolom, hogy senki más nem reagált XD

    Szóval King zsírjó arc...

    VALAKI OLVASTA A COLORADOI KÖLYKÖT?
    még nem futottam össze vele, sem addig nem jutottam hogy megvegyem..az alap sztori oké, de kicsit fura a nyomozós sztori..de érdekel, hogy mennyire odabaszós..:D:D

    Káin jó kis írás lett..nekem is volt tőle jópár parám, lévén hogy 8 éves korom óta olvasom a műveit :D:D
    ...de bepisiltél?????? XDXDXD

    VálaszTörlés
  2. Káin elolvastad végig a Duma Key-t???

    umm akkor valami mézesmadzagot elhúzhatnál az orrom előtt, hogy rávegyem magam a továbbolvasására...
    ...ott jártam, hogy egyre jobban ráizgul a képekre, már tisztán morajlik a vihar előtti csöndben a feszültség...egyre többet van a nyanyával meg a gondozójával, akinek folyton rohamai lesznek..a sziget növényeiről is egyre több szó esik..

    na itt már eluntam..napról napra semmi..na na húzd el a mézesmadzagot valami kis infót, amitől rávetem magam :D:D

    kérlek kérlek...XD

    VálaszTörlés
  3. ja de ne lődd le a lényeget xD

    VálaszTörlés
  4. nembaj jól elkommentelgetek itt :D:D

    A Mobilt mindenképpen olvasd el, ha még nem tetted!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    tetszeni fog!
    2x olvastam..most hagyom pihenni, aztán belekezdek megint...állati jól van felépítve..utópisztikus, társadalomösszeomlós, zombis, gyilkolós...baromi jó!!!
    immmádom!

    VálaszTörlés
  5. látom, tényleg jól elkommentelgettél xD
    amúgy én is szeretem S.K.-et, csak azt nem, hogy a könyv első 80 oldaláig semmi nem történik, és halál unalom az egész. jó, mondjuk valahogy tényleg fel kell vezetni a szálakat, meg bemutatni a szereplőket, stb. hogy később ne kelljen semmit sem kiegészíteni. Ettől függetlenül szeretem nagyon!

    VálaszTörlés
  6. -Neo:

    Én mindent olvastam és éppen a Mobilt akartam ajánlani! Nem tudom a Bilincsben neked miért nem tetszett mert én teljesen oda voltam érte :O.

    Filmek közül az Álomcsapda meg a Red Rose és a Ragyogás szerintem eléggé durvák voltak. Főleg a gonosz házakról szóló könyvei és filmjei akasztottak ki. :S

    Na én az AZ után pisiltem be. XD Megnéztem 10 évesen és akkor kb 3 hónapig nem mertem kimenni budira és belehugyoztam a cserepes növénybe. Anyám meg furcsállta , hogy kókadozik a virág XDDDDD...

    -Sunnygirl:

    A Mobil az azért különb mert az első oldal után káosz van!!!! Én azon nagyon kiakadtam :DDD De ajánlom a novelláit, mert azok lényegre törőbbek!

    VálaszTörlés
  7. Káin:
    urrriiiisten kiröhögtem a kaját a számból XD
    szegény kis növény :D:D jut eszembe volt egy kókadt növényünk kiskoromban, én meg elkezdtem minden szarral locsolni...kóla, szörp, sör, gyümölcslé XD és a kis növény tök jól magához tért XD XD

    áááááhh az álomcsapda valami nevetségesen unalmas fos..:D:D a Rad Rose is szar XD A Ragyogás meg egyszerűen szánalomra méltó....mind a 2 változat.....de a Jack Nicholsonos egyenesen okádék xD kb magyarázni kell az oylan embereknek, akik nem olvasták....jahh és arról nem is beszélve, hogy mi az hogy a bokrok közepén meghal??????:O:O LOLOLOL szánalmas próbálkozás a feldolgozásra...de az abban szereplő kisfiú nagyon édes, állati aranyos...^^
    REDRUM!!!!

    VálaszTörlés
  8. miii? Kubrick egy Isten!!! jó, az egy dolog, hogy teljesen átértelmezte az egész regény lényegét, kicsit realisztikusabbá varázsolta a storyt, de ki kérem magamnak... xD Jack Nicholson szintén egy Isten! :D
    a második változat a minisorozat... nah az a gáz. hogy lehet egy regényt szinte szóról szóra filmre vinni? :O

    VálaszTörlés
  9. Nekem a Rose Red tetszett :) szerintem jól meg lett csinálva, bár tuti az is rátett a hatásra, hogy a film után elment az áram az egész háztömbben :D

    VálaszTörlés
  10. A Halálsoron és az AZ a kedvencem tőle. Most sikerült beszereznem az összes magyrul megjelent könyvét. Szépen jön sorba mind. A filmek közül, tegnap néztem meg a Köd-öt. Halálsoron abszolút kedvenc, filmben is és könyvben is. Amikor először láttam, lehettem vagy 5.osztályos, komolyan megkönnyeztem. Zseniális. Az ő hatására kezdtem írni én is.

    VálaszTörlés
  11. Tabu666:

    A Halálsoron filmet a felétől végigbőgtem... Gyönyörű a történet és érdekes is egyben. :)

    VálaszTörlés
  12. -Neo:

    Én a kádas jelenettől kiakadtam :D Nekem az hardcore volt XD

    - Tabu:

    Na a Halálsoront el is felejtettem! Én azon nagyon durván kiakadtam. Bár akkor 12 lehettem de végig bőgtem az egészet XD Főleg mikor kinyírták az egeret :-s...

    VálaszTörlés
  13. na neee a Halálsoron...XD látom mindenkinek más tetszik, de főleg nekem! XD
    Amúgy a Köd sz is jó volt, még könyvben is..jól megcsinálták.
    De akkor is A Mobilt várom :D:D

    De örülök, hogy azért viszonylag sokan szeretik a műveit....egyszerűen elkeserítő, hogy a mai fiatalok nem tudják, milyen az olvasás szeretete..:S

    VálaszTörlés
  14. -Neo:

    A mai fiatalok ratyik! :DDDDDDDDDDDD

    VálaszTörlés
  15. Nekem az éjszakai műszak a kedvencem. Sok kis rövid történet. :D tetszettek. de a többi is

    VálaszTörlés
  16. -Névtelen:

    Igen, azok is nagyon jók! ^^

    VálaszTörlés
  17. Én most olvasom a Fekete házat. Albert Fish-ről szól. Ha már Pogóról (Gacy) van cikk, szerintem Fish-ről is lehetne egy! Na az is egy bizalomgerjesztő emberke lehetett...:D Amugy a mai fiatalok tényleg ratyik, mondom ezt 22évesen:D Persze van kivétel. De egy haveromnak meséltem még régebben, hogy milyen király könyvet olvasok. King-től vagy a Végítélet, vagy pedig az AZ-t. És elkezdi, hogy még sosem hallott Stephen King-ről. Nem ez egy kicsit fájt.
    Én mindig kiolvastam minden kötelezőt a suliban, mostmeg megveszik DVD-n vagy letöltik. Végülis így könnyebb. De akkor is. Stephen King a Talizmánban írt az olvasásról egy bekezdést. Most nem idézgetek, aki akar nézze meg. De kurvára igaza van. Bocsi a káromkodásért!:D
    Ja, és szeretnék ajánlani egy oldalt. Szerénységem blogja, a saját kezemmel írt történeteimet, novelláimat írom ki. http://www.tabu666.blogol.hu/
    Remélem nem gond, hogy én itt hírdetgetek.:D

    VálaszTörlés
  18. -Tabu:

    Semmi gond, ki is rakunk oldalra. Egyébként én minden nap spamelek :DDDD

    Én is ezt mondtam 21 évesen, szóval... :D Pár év múlva mindez csak történelem lesz XDDD Poros akta, csótány, megszáradt kávéfolt...

    VálaszTörlés

Ezeket is ajánljuk: