2010. július 2., péntek

Nyarlathotep: Másvilág 1.

Egy ideje megfogalmazódott bennem már a gondolat, hogy indítok egy cikk sorozatot, mely különböző vallások illetve népek túlvilág elképzeléseit és ábrázolásait mutatja be. Ma a Nirvanáról lesz szó, a Tibeti Halottas könyvben találtam rá egy szöveg részletre, mely Gautama Buddhától származik, véleményem szerint mélységesen elgondolkodtató.


"Létezik, ti szerzetesek, egy birodalom, amelyben nincs föld és nincs víz, tűz és levegő. Ez a birodalom nem végtelen tér, nem végtelen gondolat, nem semmi, és nem ennek az ellenkezője. Nem ez a világ, és nem a másik, nem nevezhetem eljövendőnek, sem mozdulatlannak, sem mozdulónak. Nincsen ott halál, se születés, nincsen oka, nem létezik benne maradás, sem haladás. Amit mondhatok, annyi, hogy minden szenvedésnek vége. Mert minden, ami valamihez tartozó, múlandó. Viszont az, ami semmihez sem tartozik, múlandó nem lehet. Ahol nincs mozgás, ott nyugalom van, és ahol nyugalom van, ott nincs vágyódás. Ahol nincs vágyódás ott nem történik és múlik el semmi. És ott ahol semmi sem történik, és semmi el nem múlik, ott nincs halál és születés. Ahol pedig nincsen halál és születés, ott nem létezik sem ez, sem egy másik világ, sem közbeeső valami- ott végződik minden szenvedés. Létezik, ti szerzetesek, nem született, nem teremtett és nem formált- ha ez a nem keletkezett, nem született, nem teremtett és nem formált nem léteznék akkor nem léteznék kiút minden számára, ami keletkezett, született és teremtett és formált. Mivel azonban egy nem született, nem teremtett és nem formált LÉTEZIK, tehát menedék is létezik minden számára, ami keletkezett, született, teremtett és formálódott."

Tibeti Halottaskönyv; fordította Dr. Hetényi Ernő

15 megjegyzés:

  1. Én is nemrégiben olvastam a nirvánáról és írni is akartam erről egy cikket, de megelőztél.:D

    VálaszTörlés
  2. " tehát menedék is létezik minden számára, ami keletkezett, született, teremtett és formálódott."
    Ez gyógyír a léleknek.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon remélem hogy ez így van mert halálom után jó lenne megtapasztalni végre hogy milyen is az amikor nincs idő nincs semmi csak nyugalom! Elég rövidre sikeredett a cikk ami nem gond mert ez az idézet mindent elmond amit el kell,de én még azért szívesen olvastam volna tovább is:D

    VálaszTörlés
  4. Darkness: Írj róla szvsz te is. :)

    Charlotte: Igen, ez ilyen. :) Bár én ezen más aspektusban is elmélkedtem, nevezetesen a "nem lét" kérdésén.

    Skinny: Tudom, hogy rövid lett, de mint magad is rávilágítottál, ez nem igazán kíván bővebb kefejtést, a részletben minden ott van. :)

    VálaszTörlés
  5. Charlotte: Mármint, ezt úgy értettem, hogy míg élsz, aközben nem létezni.

    VálaszTörlés
  6. Nyarlat:

    :) ezen most valamiért elmosolyodtam. És ezt te jónak találod vagy nem??Mert engem a nemlétezés gondolata megnyugvással töltött el....olyan szabadulás-szerű érzés. Most így belegondolva...az életbeni nemlétezés a teljes felszabadulás lenne...bár akkor meg ugyebár miért élünk.Máskérdés, hogy én évek óta úgy érzem, hogy mintha nem is élnék...

    Kifejtenéd ezt egy picit?? Hogy Te hogyan gondolod?? Mert most meglódult a fantáziám, de nem akarok hülyeségeket írni.

    VálaszTörlés
  7. Én a Buddhizmus-féle túlvilágelméletet tartom a legreálisabbnak. Nem tudom megmagyarázni miért, de ebben mindig is jobban hittem, mint egy mennyországban, amit egyből halálunk után megváltásként kapunk, vagy a nagy semmiben (amiben anyum hisz O.o).
    Jó, mondjuk a szöveget olvasva rá kell jönni, hogy semmiként mutatja be a Nirvanát, de ez egy békés megnyugvás, ahol nincs semmi. Nem pedig egy olyan elmúlás, ahol egyszerűen megszűnik a lelked is létezni a testeddel együtt.
    Hűh de kacifántosan tudok fogalmazni. Bár a cikk szövege sem volt épp egyszerű. :)

    Egyébként tetszett. ;)

    VálaszTörlés
  8. Hm... jó lenne nem leszületni többször O___O

    Amúgy nagyon tetszett az idézet, több ilyen is lehetne!

    VálaszTörlés
  9. Hogy tényleg létezik-e, csak akkor tudjuk meg, ha oda jutunk. :) Valahol számomra az is ijesztő kicsit, hogy nem lesz szenvedés, csak állandó boldogság. Nem unalmas az? Na persze amennyiben még akkor is döntésképes létező leszek akkor dönthetek úgy, hogy leszületek ide újra, vagy egy másik világba, hogy újra átéljek ezt-azt. Vagy éppen elütöm az "időt" :D egy saját világ megteremtésével.

    VálaszTörlés
  10. Mindenki: Hűha, elnézést, hogy nem válaszoltam, de mozgalmas hétvégém volt, most jutottam gépközelbe.

    Charlotte: Dobj kérlek egy emil címet, és kifejtem szivesen bővebben. :)

    Nightmare: Nem semmi, üresség. Az pedig nem egyenlő a semmivel. De ez az én magánvéleményem. :) Egyébként ezt azért gondolom, mert ott az érzelmek minden formája megszűnik, tehát az ember kiüresedik. Ez ugyanakkor paradox is, mert éppen ezáltal válik a lélek teljessé, el tudta engedni a haragját, vágyait, álmait, mindent.

    Káin: Örülök, hogy tetszik. :) Ezt ilyen sorozatnak tervezem, szerintem legközelebb vagy egyiptomiak vagy skandinávok jönnek.

    Luna: Hajrá. :)

    Nyarlat

    VálaszTörlés
  11. -Nyarlathotep.

    Nagy király! Én várom!

    VálaszTörlés
  12. Nyarlat:

    Igen, ebben a megfogalmazásban jobb. :) Igazad van.

    VálaszTörlés
  13. Nyarlathotep:

    Jujj, köszi.:)

    charlottemw@freemail.hu

    Amúgy ne csinálj ám belőlem magadnak nagy fáradtságot! =)

    VálaszTörlés
  14. Charlotte: Danke, holnap kapsz emilt jól :D

    Nyaralótelep

    VálaszTörlés
  15. Nyarlat:

    Ich danke dir, für deine Antwort! =) ♥

    VálaszTörlés

Ezeket is ajánljuk: