2010. július 27., kedd

Misantrophe Mandy: Könyvajánló

A következő könyv szerintem elég kevés irodalmi értéket képvisel, mondhatni, semennyit, de lektűrként, a maga műfajában viszont egyenesen zseniális. Tulajdonképpen szemétből összetoldozott-foldozott remek. És világhírű botránykönyv. Több kiadó, mely már szerződést kötött a megjelentetésére és súlyos összegeket csengett ki a szerzőjének előlegként, sorra állt el a publikálástól. Hogy miért, azzal ismertetlek meg most titeket.

Bret Easton Ellis: Amerikai psycho

1991-ben jelent meg a mű és egyből óriási felháborodást váltott ki több csoport - elsősorban a feministák - képviselői között. Nem véletlenül, ugyanis a történet felkavaró és brutális, de a legszörnyűbb az benne, hogy míg olvassuk a könyvet, néhol - többségben az enyhébb jelenetek során - igenis azonosulni tudunk a főhőssel és az általa megfogalmazott kemény társadalomkritikával.

Az Amerikai psycho főszereplője Patrick Bateman, aki annak ellenére, hogy nincs még 30 éves, sikeres és gazdag cégvezető. Jóképű és befolyásos, a legjobb iskolákba járatták fiatalon és most, felnőve a legjobb társaságokban forog. Mindent megengedhet magának, amit csak szeretne, a legjobb öltönyökben jár, a legdrágább éttermekben vacsorázik, lakása pedig a legújabb technikai vívmányokkal felszerelt.

A történet elején tulajdonképpen még szerethető, szánalomra méltó figurának látszik, aki súlyos beilleszkedési problémákkal küzd, de ennek ellenére világmegváltó politikai elképzelései vannak. Sajnáljuk, mert senki nem figyel rá igazán, mert éjjel a lakásában senki nem várja, és sajnáljuk, mert még a barátnője is megcsalja. Aztán, mikor reggel rögeszmésen, több oldalon keresztül taglalja a tisztálkodási szokásait, kicsit megijedünk tőle. És ennél csak furcsább lesz a későbbiekben. A beilleszkedési problémája miatt betegesen ad a külsejére, hogy legalább ezért szeressék - vagy ha nem is szeretik, akkor is ő legyen a legjobb. Pont ezért tud több oldalon keresztül arról értekezni, miért pont az az a nyakkendő illik ahhoz az Armani öltönyhöz. (Egyébként az ismerőseit is többnyire csak a ruháik katalógusszerű leírásával mutatja be.)

Talán felmerülhet, mi ebben a brutális? Eleinte még semmi... Először még csak a beteges tisztaság- és rendmánia van meg, aztán lassan csapódnak hozzá más dolgok. A hajléktalanokkal történő gerinctelen gúnyolódástól elkezdve a mértéktelen szexorgiákon át a brutális gyilkosságokig.

Bateman nem ismer kegyelmet, egyre változatosabb kéjgyilkosságokat követ el. (A könyv csúcspontja ebben a tekintetben a patkányos jelenet... Nem szeretnék spoilerezni, így csak annyit írok, hogy itt többször le kellett tennem a könyvet, annyira gyomorforgató volt.) Egy idő után azonban a gyilkosság sem lesz elég, a pszichopata Patrick kannibalizmussal próbálja meg betölteni a belsejében tátongó űrt... Persze sikertelenül.

Bret Easton Ellis regényét gyakran kritizálják, ám az vitathatatlan, hogy a benne lefestett társadalomrajz nyomasztóan sötét, de elsöprő erejű. Egy olyan világról ír, ahol minden a pénz, ahol rengeteg az erőszak, ahol mindenki felcserélhető és senki nem hiányzik. Ugye ismerős?

A könyvből egyébként film is született, de sajnos annyira pocsék feldolgozás, hogy szót sem érdemel, annak ellenére, hogy főszereplője, Christian Bale, talán élete legjobb alakítását nyújtja benne Patrick Batemanként. A könyvhöz képest annyira kizsigerelték a történetet, hogy még ez a fantasztikus színész sem képes elvinni a hátán, ezért mindenképpen a könyvet ajánlom!

Jó olvasást! (Szerettem volna betenni részleteket a regényből, de nekem sajnos nincs meg, könyvtári példányt olvastam, a neten pedig nem találtam meg. :( )

18 megjegyzés:

  1. Fúúú, én nem bírtam végigolvasni. Ahol kezdett bedurvulni ott abbahagytam. :S

    VálaszTörlés
  2. Szerettem ezt a könyvet! Bevallom, még a filmet is kedvelem! :)

    VálaszTörlés
  3. Luna, nekem is félre kellett tennem párszor, de szerintem megéri végigolvasni.

    Katzenjammer, nem tudom, nekem a film annyira gagyinak tűnt. Kivettek belőle egy csomó mindent, a maradék jelenet meg megpróbál nagyon erősen rájátszani a könyv mondanivalójára (pl.: a hullát csomagtartóba-pakolós jelenet), de helyette sajnos nevetségesség válik. Ettől függetlenül Bale tényleg zseniálisan játszik, úgyhogy ha szeretném a filmet, akkor miatta szeretném. :D

    VálaszTörlés
  4. Egy is OFF:2 új dark-festményem ...
    http://artangyal.blogspot.com/?zx=ed42cebc18d4fa1f

    VálaszTörlés
  5. Fhű ez felkeltette az érdeklődésemet! :) Asszem majd elolvasom (vagy legalábbis belekezdek). =)

    VálaszTörlés
  6. ...ha és új,átalakitott horror gothic-punk babák is vannak az előbb emlitett blogomban!

    VálaszTörlés
  7. Hát nekem a könyv nagyon szarrágás volt az elején így el sem olvastam. Kiborított és untatott az öltözködési szokása :D

    A film valóban gagyi. Lehet ha több türelmem lesz újra nekiülök.

    VálaszTörlés
  8. Engem a zeneelemzős részek borítottak ki közben, alig vártam, hogy a végére érjek. :D

    Káin, ha mást nem, a patkányost részt keresd ki és olvasd el, kíváncsi lennék, mit szólsz hozzá. :)

    VálaszTörlés
  9. -Mandy:

    Na majd elolvasom! :D Amúgy tetszett ahogy írtál róla, felkeltette újra az érdeklődésemet.

    VálaszTörlés
  10. Ahhh :D mikor olvastam én ezt?
    Hát igen, egyes elemzős részek kiborítóak, de ennek ellenére tetszett :)
    A filmet méég nem láttam, de hát nem is kell sokat várni az ilyen adaptációktól. Mindenki máshogy képzeli el az adott sztorit, a filmben pedig egy előre megemésztett variációját kapjuk. Lekorlátozza a fantáziát. De nem egyszerűbb túlesni 1-2 óra alatt egy -példának- 600 oldalas könyvön? :) nem magas az ár. Másra hagyhatjuk az elemzést és a LÉNYEG kiszűrését. A kérdés csak annyi, mennyire bízunk a más szűrőjében.

    Madame C.

    VálaszTörlés
  11. Christian Bale fizimiskája miatt kedvelem a filmet. :D Valóban sok minden kimaradt belőle :(
    De valamiért megnevettet.
    "ÍGY FOGLALJ ASZTALT A DORSIÁBAN K..VA ANYÁD!!!" Ismerősömnél ez szállóige lett! :D

    VálaszTörlés
  12. Hát CB kinézete megér egy misét, annyi szent. :D
    http://kritikustomeg.org/pix/mid/p632651256977.jpg <3 Nyamm! :D

    VálaszTörlés
  13. "elég kevés irodalmi értéket képvisel, mondhatni, semennyit"

    Hát nem tudom, ez mennyire helytálló, szerintem ha ez nem képvisel irodalmi értéket, akkor a nedvedző nemiszerves versecske sem.

    A film meg teljesen korrekt,a hangulat teljesen átjön, a vérengzést meg jóhogy kihagyták, hát ha belerakják azt, ami a regényben szerepel, akkor úgyis szarrá kellett volna vágniuk a kész filmet.
    Bár szerintem a filmet előtte kell megnézni, mert Patrick Batemant teljesen bűn máshogy elképzelni, mint ahogy a filmben megformálták.

    VálaszTörlés
  14. Nem véletlenül írtam oda, hogy "szerintem". :) Lehet, hogy az volt a baj, hogy először a könyvet olvastam, de ahhoz képest a film borzasztó gagyi volt szvsz.

    VálaszTörlés
  15. Mandy:

    A linkre:

    Ne tedd ezt velem!!! Awwwww... ♥

    VálaszTörlés
  16. A film nagy kedvencem még igy is,hogy a végét nem értem...

    VálaszTörlés
  17. Többek között ezért tartom rossz feldolgozásnak a filmet, mert végig leegyszerűsítve adja vissza a történetet. A könyvben sokszor elgondolkodtató, hogy mi az, ami képzelet és mi valóság - ez a filmben jobban elválik, egyedül a vége próbálja felvillantani azt a lehetőséget, hogy talán meg se történt az egész, de szarul. :D Túl gyorsan fut le a történet, csak villanásokban tudja megragadni a könyvet, a többi helyen meg túlerőszakolja a mondanivalóját és kb. önmaga paródiájává válik.

    Maga Bret Easton Ellis is azt nyilatkozta, hogy az Amerikai psycho egy nagyszerű film, csak épp nem az ő regényéből készült. :D

    VálaszTörlés
  18. ...és mi van a 2. és 3. résszel?
    Csak a bemutatókat láttam,az egyikben egy nő a "kattant"...

    VálaszTörlés

Ezeket is ajánljuk: