2010. április 17., szombat

Káin: Absinthe

Nos nem is tudom miért írok erről cikket, hiszen akár hányszor ittam utána mindig fura és bizarr helyzetekbe keveredtem amit végül egy hányás zárt. :D Minden esetre azért gondoltam hogy írok erről az italról cikket, mert alternatív körökben igencsak elterjedt nedű. Gyűjtöttem róla némi információt , megosztom veletek! Remélem hasznos lesz.


AZ ABSINTHE TÖRTÉNETE:

Ugye Abszintnak ejtjük magyarosan. Ez egy alkoholos ital, fehér üröm ánizs és édesköményből áll, 50%-nál magasabb alkoholtartalma van és smaragdzöld színe. Vízzel hígítva és cukor hozzáadásával fogyasztják, amint víz éri opálos fehér színt vesz fel. Az az italban található illóolajok miatt következik be. A színváltozást: Louche hatásnak nevezik.


A francia Svájcból származó ital már 1769-es újságban is olvasható volt. Madame Henriod a saját készítményét Bon Extrait d'Absinthe néven hirdeti. Nem sokkal Henri Dubied és veje megvásárolták tőle a titkos receptúrát, 1797-ben létrehozták az első szeszgyárat is, évente 400 litert gyártottak! Térhódítása a magas borárak és az Algériában harcoló francia katonák napi 1 abszint adagjának volt köszönhető (meghozta a harci kedvet :P). A bohémek tették kultuszitallá , egyre több kávézóban tartottak zöld órát, ahol 11 és 13 közt mindenki abszintot vedelt. :D


A fehér üröm már az ókori gyógyászatban is részt vett. Bokros száraz helyeken növekedett a növény és állítólag a világon a legkeserűbb növény ami létezik. Magyarországon kolostorkertekben növekedett, étvágygerjesztő hatása miatt gyógyteákban is alkalmazták. Görcsoldó, bélféreg űző, jó reumára is. Görög nevében az első szó Artemisz Istennő neve, mivel az ő adományának tartották, a második szó pedig a keserűségére utal, sőt az ihatatlan-t is mellé rakták :D. Tehát az abszintin és ürömolajtól lesz olyan amilyen. Abszintin az íze, (1 gramm 100 liter vizet tesz keserűvé) az ürömolaj pedig idegméreg , izomrángásokat nagyobb menyiségben heves görcsöket okoz. Az ital folyamatos fogyasztása a központi idegrendszer leépüléséhez vezet. Sokan hallucinogén hatást is húznak rá, de ez tudományosan még sosem lett bizonyítva.


Az 1850-es években rossz hírnévre tett szert, olyan betegséget neveztek el róla mint az: abszintizmus. Tünetei: függőség, ingerlékenység és hallucinációk. Mivel az ital terjedt egyre olcsóbb anyagokat használtak, mint pl metilt. (Innen ered az abszintvakság kifejezés is) . A zöld tündér bukását röhögni fogtok, de egy Lausanne-i alkesz, Jean Lafray esete hozta el. Abszintos rohamában lemészárolta az egész családját X'D... (Tudom, tudom ...nem vicces)... 1916-ban tiltották be, 1930-ra már majdnem egész Európában. 1991-től lehetett újra gyártani, de a tujon mennyiségét 35mg/literre korlátozták. Sokan átálltak a Fekete üröm használatára mert abban nincs tujon.


Sokan úgy tartják Van Gogh-nál a sárga időszakot abszint ivászat okozta :D. De több író és költő hódolt neki mint pl: Baudelaire, Rimbaud, Apollinaire, Verlaine. Rengeteg híres festő foglalkozott a témával pl: Picasso. A porosz francia háború ideje alatt a zöld órának szilárd helye lett, rengeteg klub nyílt amik az abszintivás rituáléjára specializálódott. Sokan házilag is gyártották, sokszor tiszta szeszhez ürömolajat adtak és más növényi anyagokat. Sokszor a színt mérgező réz-szulfáttal érték el! :D Természetesen sokan bele is döglöttek.

-Ma elterjedt szertartás a cseh módszer:

1 kanálra teszünk 1 vagy 2 darab kockacukrot. A pohár fölé tartjuk és leöntjük abszinttal. Miután a cukor felszívta a folyadék meggyújtjuk és várunk amíg karamellizálódik. 70%-os abszintoknál nem érdemes megvárni míg megolvad a cukor mert a magas alkoholtartalom miatt ráég a kanálra. Ez után leöntik a cukrot vízzel és elkeverik. Az eredeti francia módszerben semmi égetés nincs! A cseh verzió valószínűleg igen nagy rosszallást váltott volna ki egy abszintházban :D. Eredetileg egy lyukacsos abszintkanalat tettek a pohárra, erre cukrot, majd ráengedtek nagyon lassan jeges vizet.

abszintos kanalak:

Manapság az abszintfogyasztás ismét divatnak örvend, leginkább a goth szubkultúrában. Az utóbbi években gombamód szaporodtak el a „nagy történelmi múltra visszatekintő” abszintot forgalmazó cégek, melyek nem győzik eléggé hangsúlyozni, hogy mennyire különleges és eredeti a termékük. A marketingben a hallucinogén hatás a fogás, ami nincs mivel fekete ürmöt használnak. :-/ Sem hatásában sem ízében nem lesz hát eredeti az ital.

Most felsorolok nektek néhány fajtát:



  • ABSINTHE SUISSE:

A szárított hozzávalókat kb. 85%-os alkoholban hagyták állni néhány óráig, majd adtak hozzá kevés vizet, és ledesztillálták. A lepárolt folyadékot még egy speciális színezőberendezéssel további gyógynövények hozzáadásával színezték smaragdzöldre. Utána víz hozzáadásával hígították 68-72%-ra. Végül hordókba töltötték és pár hónapig tárolták, így érte el legjobb minőségét és ihatóságát.

  • ABSINTHE FINE

Mint a Suisse változat, azzal a különbséggel, hogy a párlat egy részét tiszta alkohollal helyettesítették, és így hígították 68-72%-ra.

  • ABSINTHE DEMI-FINE

Mint a Fine, csak 50-60%-ra hígítva

  • ABSINTHE ORDINAIRE

Mint a Fine, csak 45-50%-ra higitva

  • ABSINTHE DES ESSENCES

Különböző módon nyert növényolajakat kevertek el tiszta szesszel, majd hígították vízzel a kívánt mértékre. Színét általában mesterséges (és gyakran mérgező) anyagok hatására kapta.Ma már nem állítanak elő Absinthe Suisse-t, a Fine változat van legközelebb az igazihoz, de sajnos ezt sem hagyják állni elég ideig. A zöld szint manapság főleg ételfestékkel nyerik.

El kell keserítenem hát az abszint fogyasztókat, hogy már ez egyáltalán nem olyan ami rég volt, mivel be lett tiltva a fő összetevője . Biztos létezik valami illegális abszint ami hat is, de ilyenről per pillanat nem tudok. Az abszint valóban más: jó drágán el lehet adni és ordenáré módon be lehet baszni tőle, igen kevés idő alatt de semmi sem lesz olyan mint az 1700-as években :-/...


28 megjegyzés:

  1. Ide kétszer írtam már hozzászólást és kétszer tűnt el az egész bejegyzés XD

    VálaszTörlés
  2. -Eszter:


    Bocsi!!! Többet nem fog XD Az volt a baj, hogy amikor elsőnek írtam valami kód volt benne amitől az egész oldal tűnt el és részletekben raktam ki, hogy tudjam melyik strófánál lehet a hiba.

    VálaszTörlés
  3. Cseh- és Spanyolországban árulnak eredeti, fehér ürmöt tartalmazó (tehát tujon tartalmú) Absinthe-ot. Pl. létezik egy Zufanek nevű, cseh szeszfőzde, ahol kapható egy Absinthe St. Antoine márkájú ital. Na, az olyan.

    VálaszTörlés
  4. -Von Birken:

    Na köszi az infót! Tudtam hogy valahol létezik olyan, csak nem tudtam hol és mi a neve.

    VálaszTörlés
  5. Káin:

    Megint koszonet e cikkert, soha nem olvastam konkretan arrol, hogy honnan is/hogyan is szuletett ez az ital... Csak a hatasarol tudtam egy csomo mindent...

    VálaszTörlés
  6. Káin

    a hibakód még megvan..csak ez a cikk van..:D:D

    Én nem szeretem az abszintot.
    Maradok a pocsolya vörösboros kóla mellett! :D
    Nem szeretek seggrészeg lenni, max spicces..a nevetgélős ivászatot szeretem..tudni kell hol a határ, és nem a pia a lényeg, hanem a társaság..

    Az abszint egy gonosz állat.

    VálaszTörlés
  7. Amugy en tokjozan vagyok, sosem iszok... csak hebe-hoba, ha eldontom, hogy most eppen nevetgelni akarok...
    AAA...en sosem ittam abszintot... vajon ez szegyen lenne?

    VálaszTörlés
  8. -Neo:

    Egyetértek :D

    -Melinda:

    Nem az. Úgysem iszol itt igazit. :D

    VálaszTörlés
  9. Én nagyon sok abszintot ittam, pirosat, zöldet meg feketét is, sőt Prágából anno hoztunk még lilát is. Sose bírtam sem hígítva sem cukorral, úgyhogy csak szépen tisztán. Igazi szertartás volt már csak megrendelni is, mértékkel fogyasztva igazi csoda.

    VálaszTörlés
  10. Érdekes cikk, annyit hozzátennék, hogy legjobb tudomásom szerint barna cukorral szokás fogyasztani:)

    VálaszTörlés
  11. Én még sose ittam, bár szoktam bulizni. Nagyon nem bírom a töményet így csak sört iszok. Amúgy már többször láttam béna barátnőimet amint meggyújtják a cukrot fel is döntik az egész italt ami ennek hatására felgyullad... XD.
    Mondjuk ugyan ezt csinálja a B52 koktél is. Az csúnya sérüléseket tud ám okozni szóval csak óvatosan :)

    VálaszTörlés
  12. -Dirgesinger:

    Volt benne tujon?

    -Damien:

    Hm... én ezt nem tudom. Volt barna cukor az 1700-as években? :-s

    -Black Butterfly:

    Na ezt még jobban nem bírnád :DDDD

    lol... ügyik lehetnek... :D

    VálaszTörlés
  13. Mansonnak van saját abszint márkája. A Mansinthe. Asszem így kell leírni.:D Egyébként énis nagyon csípem ezt, de azért vigyázok, hogy ne nagyon rúgjak be. Jobban bírom a nevetgélős dolgot. Főleg jó társaságban. Jó cikk. Erről sok mindent nem tudtam még. De az ember haláláig tanul.:D

    VálaszTörlés
  14. -Darkness:

    Úúúú bazdmeg... XD Ez fáj....

    Főleg a család, akit még le is mészároltak miatta :'D

    VálaszTörlés
  15. A padtársam nagy abszintos, állítólag a megivás utáni első 20 másodpercben meg lehet halni, de utána ellazít és kitisztul az agy.Én még sosem ittam, de többek szerint is rám férne. :)
    Amúgy az irodalomkönyvünkben van egy kép Ady kávézói asztaláról és megállapítottuk, hogy bizony az abszint ott, kockacukorral. xD

    VálaszTörlés
  16. Absinthe... életemben egyszer rúgtam be nagyon-nagyon, akkor is abszinttal. Előtte is tartottam a mértéket, azóta meg főleg xD *fogjaafejét*

    Én zöldet meg feketét ( aminek Negro íze van xD) ittam. Bár az én nagy kedvencem a Bloody Mary és a tiszta Whisky. :)

    Nem iszok sokat egy-egy buli alkalmával, de ha már iszok valamit, akkor maradok az "úri piáknál" :)

    VálaszTörlés
  17. -Charlotte:

    Nem értem min csodálkoztatok. Ady nagy zsivány volt. X'D

    - Nightmare:

    Megértem :D. Én mindent ittam de elment a kedvem azóta hogy megírtam a cikket :-/

    Én vodka, sör, pezsgő

    VálaszTörlés
  18. Káin:

    A pezsgőt szeretem, a többit csak ha nincs más. :D

    VálaszTörlés
  19. -Nightmare:

    Még válogatsz is mi, nem elég hogy mindent nekem kell állnom?!

    XDDDDD

    VálaszTörlés
  20. Káin:

    Sajnálod a pénzt rám? Szépen vagyunk -.-

    Nah nem baj, majd legközelebb akkor én fizetek :D És válogathatsz! *büszkemagárahogymilyennagylelkű*

    xD

    VálaszTörlés
  21. -Nightmare:

    Engem nő ne hívjon meg, arra ott vannak a kis csíra 10-en éves hülyegyerekek :)

    VálaszTörlés
  22. Káin:

    Hmm, belegondolva... még sosem hívtam meg fiút, illetve próbáltam, de nem hagyták. :) Szóval, ha maradnék a megszokásnál, akkor hagynám, hogy a te pénztárcád vékonyodjon. :P
    Utána kitalálnád, hogyan háláljam meg.

    VálaszTörlés
  23. "Cseh- és Spanyolországban árulnak eredeti, fehér ürmöt tartalmazó (tehát tujon tartalmú) Absinthe-ot [...]"

    A legtöbb gagyiabszintban is fehérüröm-kivonat van, ettől nem kell elszédülni, attól még undorító festett vodka marad, mint a "cseh abszintok" nagy része. (Igen, a magyar címkén fekete üröm van, senki sem ellenőrzi, arra bármilyen baromságot rá szabad írni, más italnál is tapasztaltam.)

    A St. Antoine tényleg nagyon jó és hagyományos, és kb. itt zárul le csehország abszinttudománya, a többi általában festett vodka, vagy bűnkeserű ürömázat abszintnak álcázva.

    Spanyolországban egy ideig tényleg gyártottak jó abszintot (~1960-ig), ma pedig kb az Obsello az egyetlen minőségi változat, amit rengeteg jobb-rosszabb "kevert abszint" követ, utána pedig megint csak egy rakás festett vodka (okéoké, aroma is van bennük, meg néha ánizsolaj:D)

    Ahol legalább 220 éve folyamatosan készítenek abszintot (illegálisan is), az Svájc. Mivelhogy onnan származik.

    Itthon a Vom Fass-ban lehet normális abszintot venni (pl Budán a Mammutban), az árukhoz képest elég rosszak, de amúgy a gyengébbik egész iható. (Az összes többi itthoni "abszint" íze még csak nem is hasonlít az igazira. A Pernod 68-é sem.)

    Kb. ugyanezért a pénzért lehet külföldről a legjobbakból rendelni. Eichelberger, Duplais, Obsello, Jade, Emile Pernot, ezek mind igen komoly főzdék, igen finom abszintokkal.

    Az egyetlen korrekt magyar cikk az abszintról pedig a Wikipédián van, legalábbis 2 év után is csak erről tudok.

    VálaszTörlés
  24. -Adam:

    Hú nagyon benne vagy a témában! Hogy értesz ennyire hozzá?

    Igen, Wikipédiát is néztem, meg kb. minden cikket ami magyarul/angolul a témában volt. ^^

    VálaszTörlés
  25. Háát....amikor a wikis cikket újraírtam múlt nyáron/ősszel, akkor sok mindennek utána kellett nézni:) Igaz nagy adag ráérés is kellett, nagyon ellentmondásos téma...elképesztő, hogy mi mindent el lehet terjeszteni a köztudatban, tényleg.

    VálaszTörlés
  26. -Adam:

    Hát az az embereknek mindig is ment :Đ

    VálaszTörlés

Ezeket is ajánljuk: