Üdv mindnekinek! Nos gyorsan még nem témába vág: lett kereső, ott oldalt, beírtok kulcsszavakat és kidob rá cikkeket, szóval nagyon fasza. Köszönet Neonaka háttér miatt, nagyon tetszik(már írtam neki kommentben is de nyilvánosan is hálálkodok érte egy kicsit).
Na de vissza térve a témához ma jön az egyik kedvencem: a gnoszticizmus . Természetesen csak dióhéjban térünk ki rá, mert ugye az alapok után jönnek a komolyabb dolgok! :) Na el is kezdek írni mert így kb. sose leszek kész!(csütörtökön kezdtem így is gépelni és megint vasárnap lett belőle :-/)
GNOSZTIKUSOK
Ahogy a világbirodalmak terjeszkedtek, a más más kultúrák egyre közelebb kerültek egymáshoz. Szerencsére a királyok a békés kormányzást részesítették előnyben így a megszerzett területeken élők szokásait nem elpusztítani akarták (mint a keresztények, arabok és zsidók) hanem megérteni. (nahát O__O) Ezért megpróbálták a hitvilágokat egybeolvasztani, hogy kormányozhatóvá váljon az ország. Megpróbálták meggyőzni a népet, hogy az isteneik kb. ugyan azok csak más nevekkel, sőt a népek idegen szokásait is megtanulták. Ennek egyedül politikai célja volt, de a kereskedők közt már ment a filozófia, stratégia és egyéb okkult tudás cseréje így úgymond túllőtt a célon az ötlet :Đ . Nagy Sándor nyitotta meg Ázsiát Nyugat előtt, Buddha tanai egészen a földközi-tengerig elterjedt. Megtanulták, hogy a vagyongyűjtésnem éppen áldásos tevékenység és hogy attól hogy valaki szegény még eljuthat a megváltáshoz.
India szerzetesinek ereje abban rejlett hogy le tudtak mondani az énjükről, nem pedig a létfenntartásért harcoltak. Érdekes, hogy a Római birodalomra a judaizmus is hatott, az uralkodók Jehovának saját költségükön áldoztak. Jeruzsálem eleste után is tartott a zsidó befolyás Rómában, sőt meg is erősödött. Alexandriában a filozófiai és tudomány vezéralakjai egy ideig a zsidók voltak. Az eszméik a görögökével keveredett. A hellenizáló Arisztobulosz rabbi kapcsolatot látott a görög filozófia és a zsidó teológia közt. Alexandria olyan központ lett ahol kelet és nyugat kezet fogott. Itt egyesült a babiloni asztrológia, Zarathustrai mágushit, egyiptomi titkos tudomány, hellén filozófia, judaizmus és kereszténység. Ez egy egyedülálló mozgalmat hozott létre. Egyedül ők ismerték fel, hogy istenhez való jog nem egy kiválasztott népnek a kiváltsága, hanem minden népnél megvan a csíra Istenhez és ez a csíra Krisztussal éri el a tetőpontot.
A görögök számára már a keresztények előtt is ismert volt a gonosz, a bűn és a pokol fogalma és Héraklész, Bellerophón története ismerőssé tette nekik a megváltás fogalmát is, tudták, hogy Héraklész nem saját maga miatt vitte véghez a hőstetteket hanem az emberiségért. Vicces hogy Prométheusz története majdnem a Kálváriára hajaz :Đ... vagyis inkább fordítva XD ~nagyon röhög~. Ez a hasonlóság azért van mert a görögök találták ki azt, hogy az embernek aki a megváltó mártíromságot KELL szenvednie. Platón mondta: a becsületest és a tökéletest meg kell korbácsolni.
A babiloni eszmék is hatottak nyugatra, főleg az asztrológia. Babilon papjai tiszteltek egy istent, Ilut, akitől az összes többi istenség származik. Ilu alkotta a szentháromságot:
-Anu: az idő istene
-Nuaho: értelem
-Bél: összehangoló
Ez volt a világon az első triász ami a világ keletkezését képviseli. Mint tudjuk minden Istenüknek volt egy női párja, a fentieknek: Nana ,Belit és Dakvina. A kaldeusok sosem fogadtak el úgy istent hogy fel ne osztották volna hím és nőneműre. A bolygóknak is megvoltak a házastársaik akárcsak az isteneknek. Ezen hatalmak és istenek hierarchiája ami végül egyetlen egy istenben érte el a csúcspontját felkeltette a szinkretisták érdeklődését is. Ők is elképzeltek egy istent akit még az égi körök és aiónok fölé emeltek.
A gnoszticizmus Egyiptomból származtattatható, így zömével találunk benne utalásokat az ókori egyiptomi mágiára. Így a szómágia teljesen átjött, a gnosztikus mikor ment a mennyországba hasonló mondókákat is szavakat mondott mint anno az egyiptomiak. Krisztus például azért élt a földön sokat a mennybemenetelke után (miután visszatért) hogy megtanítsa az embereket arra hogyan jussanak el oda ahova ő is ment. A világkép két kiemelkedő vonása a zoroasztrianizmus utódai : dualizmus és emanáció tétele. A gnosztikus isten is fény segítségével nyilatkozott mint mint Ahura Mazda. A gnosztikusok bármely szektáját is vesszük, mindegyikben ott él a jó és a rossz harca.
A III. század felé a gnoszticizmust felváltotta a manicheizmus, ami Zarathustra vallását Krisztuséval akarta összeegyeztetni több-kevesebb sikerrel. Ami ilyen könyv és ránk maradt az a Pisztisz Szophia (Zarathustra után begépelem nektek, Szepes Mária fordította le) , ami egy kopt kézirat. Fülöp Apostol szerezte állítólag. Arról szól, hogy a lélek aiónokon kel át, hogy a mennybe jusson és Jézus Szophiát eme út során találta meg sírva, csapdába esve . Kiderült hogy ellenállhatatlan vágyat érzett hogy az általa látott fényességet elérje így a forrásához repült és Adamas ezért a mohóságért megbüntette , csalóka fényt csillantott meg a vizeken és Szophia lesüllyedt a mélybe. A megváltó menti meg és vele együtt lép be a paradicsomba. Ez utána a könyv a pontos értelmezést veszi (tehát utána van magyarázat már aki nem értené a leírtakat). Ez azt írja le, hogy Mária Magdolna a főszereplő aki a bűn végső okára kérdez rá és Jézus válaszol neki az emberi lélekről szóló értekezésével.
A könyv 24 aionról/misztériumról beszél. Van öt jel, hét hangzó, öt fa és hét ámen, ezeket ismernie kell a paradicsomba utazónak. Rengeteg utalás van számokra és pecsétekre is , ezek részben zsidó és részben egyiptomi eredetűek. Jézus elmagyarázza a csillagképek hatását is az emberi lélekre, itt jön a zarathustrai mágushit a képbe, sőt pár egyiptomi istenség is megjelenik: Széth/Tüphón, Bubasztisz és a szíriai Barbélló istennő. Jézus a történetben használ egyiptomi szómágiát is, ami lassan a sok másolástól valószínűleg hitelét veszítette . Amúgy héber, perzsa és egyiptomi szavak keverékéből állt. Most pár Cthulhu mítosz rajongó tuti meglepődik:
Biza-biza Jézussal így zúztak a tanítványok és a nyáj. :D A gnosztikusok szerint a boldogság nem érhető el csak kimerítő erőfeszítések árán. Érdekes hogy az égi körök sokféle istenségek uralma alatt voltak: Kronosz ,Árész, Hermész, Zeusz a legmagasabb rangon voltak mint más népek istenei . Köztük volt Aphrodité is. Ez a hit azért volt közkedvelt mert a béke lengte körül és nem a háború szelleme, kibékítésen volt a hangsúly leginkább. Ez a dolog még a születő kereszténység elején volt, itt még nem vágtak falhoz csecsemőket és erőszakoltak meg öreg, terhes vagy fiatal nőket a hit nevében a kereszteslovagok. :)
Valentinosz volt az egyik legkiemelkedőbb gnosztikus vezéralak, az ő neve után alakult meg a : valentiniánus gnosztikus szekta. Misztikus eroticizmus lengte őket körül, a nászterem volt a fő szentségük, ahol Szophia és a megváltó mennyei házassága ment végbe, kicsit a kezdeti szexuálmágia előjele volt ez , ugyanis itt köttetett meg a misztikus egyesülés. Simon mágus gnosztikus tanai is erre épülnek. Úgy vélték Isten létrehozta egy kisugárzással önmaga női felét, aki a angyalokat hozta a világra, az angyalok a világ teremtőivé váltak. Ezek féltékenyek voltak az anyjukra és lerántották a földre ahol állandó inkarnációjiban lelni fel őt a mai napig. PL Ő volt a Trójai Heléna , de volt Türoszi prostituált is. Simon érdekesen a Nyugati mágia negatív őstípusát jelképezi , Fülöp térítette állítólag keresztény hitre kinek mágiáját jobban tisztelte mint a sajátját.
PL ő is megakarta tanulni a keresztelést, hogy közvetíthesse a szentlelket, pénzt akart adni érte. Ezért a papok megbélyegezték és innen ered a szimónia szó, ami : egyházi javakkal való üzérkedést jelent. Simon utolsó húzása az volt, hogy felszállt az égre hogy megmutassa mint Jézus ő is fel tud szállnia mennybe, de a papok leimádkozták onnan és Simon fogvatartott démonai elszabadultak és otthagyták a mágust. Az meg leesett és kitörött a lába! ~hejj~
Másik nagy gnosztikus Baszilidész volt, a szektája pedig a baszilidiánusok. Szerintük az atya aki a legfelsőbb lény a szavak mögött rejlik, semmit sem lehet róla állítani. Ő teremtette meg a magot, amit ma világmagnak is neveznek, ehhez pedig a három fiúság legendája kötődik.
Sok gnosztikus szekta volt, különböző hitvallásokkal, de bizonyos vonások mindegyiknél egyeztek: szerintük nem Isten teremtette az anyagi világot, hanem demiurgosz. Ő volt a legnagyobb isten alattvalója, az "ismeretlen atya,,. Sokan demiurgosz Jaldabaóthot -nak hívták, úgy vélték egy zsidó isten volt, vagyis Jehova.
Egy gnosztikus szekta (ophiták) ellene is volt ennek, mivel úgy vélték hogy ez a szellem nem istenhez méltó: büszke, tudatlan és bosszúszomjas, így nem ő teremthette a világunkat. Úgy vélték Éva arra volt jó, hogy (vele) elpusztítsa a saját művét mert elégedetlen volt vele. Szophia volt aki a kígyót küldte hogy egyenek a gyümölcsből, így lett bojkottálva a világunk elpusztítása. Az embert ez a tiltott gyümölcs tett képessé arra hogy Jaldabaóth ellen tudjon fordulni és megvívja vele a háborút. Erre az Ószövetség jelentése is illik, ami másról sem szól csak könyörtelen harcról istennel. Mikor az atya elküldi Krisztust az emberiség megmentésére akkor Jaldabaóth bujtja fel a zsidókat hogy öljék meg Krisztust. De csak emberi alakja halt meg, hiszen ő maga isteni és halhatatlan lény. Ezért imádták az uroboroszt a kígyót, az ophiták szektái. A kígyó ami a saját farkába harap, egy kört jelent ami a metamorfózisok végtelen ciklusát jelképezi. Nos ez igen érdekes volt, mármint a kígyós sztori, szerintem ezt simán lehet így is értelmezni...
Remélem tetszett a cikk, a következő részben a Római birodalom következik, már amúgy a könyvem negyedénél tartunk! ~kifújja magát és megy fetrengeni~....
India szerzetesinek ereje abban rejlett hogy le tudtak mondani az énjükről, nem pedig a létfenntartásért harcoltak. Érdekes, hogy a Római birodalomra a judaizmus is hatott, az uralkodók Jehovának saját költségükön áldoztak. Jeruzsálem eleste után is tartott a zsidó befolyás Rómában, sőt meg is erősödött. Alexandriában a filozófiai és tudomány vezéralakjai egy ideig a zsidók voltak. Az eszméik a görögökével keveredett. A hellenizáló Arisztobulosz rabbi kapcsolatot látott a görög filozófia és a zsidó teológia közt. Alexandria olyan központ lett ahol kelet és nyugat kezet fogott. Itt egyesült a babiloni asztrológia, Zarathustrai mágushit, egyiptomi titkos tudomány, hellén filozófia, judaizmus és kereszténység. Ez egy egyedülálló mozgalmat hozott létre. Egyedül ők ismerték fel, hogy istenhez való jog nem egy kiválasztott népnek a kiváltsága, hanem minden népnél megvan a csíra Istenhez és ez a csíra Krisztussal éri el a tetőpontot.
A görögök számára már a keresztények előtt is ismert volt a gonosz, a bűn és a pokol fogalma és Héraklész, Bellerophón története ismerőssé tette nekik a megváltás fogalmát is, tudták, hogy Héraklész nem saját maga miatt vitte véghez a hőstetteket hanem az emberiségért. Vicces hogy Prométheusz története majdnem a Kálváriára hajaz :Đ... vagyis inkább fordítva XD ~nagyon röhög~. Ez a hasonlóság azért van mert a görögök találták ki azt, hogy az embernek aki a megváltó mártíromságot KELL szenvednie. Platón mondta: a becsületest és a tökéletest meg kell korbácsolni.
A babiloni eszmék is hatottak nyugatra, főleg az asztrológia. Babilon papjai tiszteltek egy istent, Ilut, akitől az összes többi istenség származik. Ilu alkotta a szentháromságot:
-Anu: az idő istene
-Nuaho: értelem
-Bél: összehangoló
Ez volt a világon az első triász ami a világ keletkezését képviseli. Mint tudjuk minden Istenüknek volt egy női párja, a fentieknek: Nana ,Belit és Dakvina. A kaldeusok sosem fogadtak el úgy istent hogy fel ne osztották volna hím és nőneműre. A bolygóknak is megvoltak a házastársaik akárcsak az isteneknek. Ezen hatalmak és istenek hierarchiája ami végül egyetlen egy istenben érte el a csúcspontját felkeltette a szinkretisták érdeklődését is. Ők is elképzeltek egy istent akit még az égi körök és aiónok fölé emeltek.
A gnoszticizmus Egyiptomból származtattatható, így zömével találunk benne utalásokat az ókori egyiptomi mágiára. Így a szómágia teljesen átjött, a gnosztikus mikor ment a mennyországba hasonló mondókákat is szavakat mondott mint anno az egyiptomiak. Krisztus például azért élt a földön sokat a mennybemenetelke után (miután visszatért) hogy megtanítsa az embereket arra hogyan jussanak el oda ahova ő is ment. A világkép két kiemelkedő vonása a zoroasztrianizmus utódai : dualizmus és emanáció tétele. A gnosztikus isten is fény segítségével nyilatkozott mint mint Ahura Mazda. A gnosztikusok bármely szektáját is vesszük, mindegyikben ott él a jó és a rossz harca.
A III. század felé a gnoszticizmust felváltotta a manicheizmus, ami Zarathustra vallását Krisztuséval akarta összeegyeztetni több-kevesebb sikerrel. Ami ilyen könyv és ránk maradt az a Pisztisz Szophia (Zarathustra után begépelem nektek, Szepes Mária fordította le) , ami egy kopt kézirat. Fülöp Apostol szerezte állítólag. Arról szól, hogy a lélek aiónokon kel át, hogy a mennybe jusson és Jézus Szophiát eme út során találta meg sírva, csapdába esve . Kiderült hogy ellenállhatatlan vágyat érzett hogy az általa látott fényességet elérje így a forrásához repült és Adamas ezért a mohóságért megbüntette , csalóka fényt csillantott meg a vizeken és Szophia lesüllyedt a mélybe. A megváltó menti meg és vele együtt lép be a paradicsomba. Ez utána a könyv a pontos értelmezést veszi (tehát utána van magyarázat már aki nem értené a leírtakat). Ez azt írja le, hogy Mária Magdolna a főszereplő aki a bűn végső okára kérdez rá és Jézus válaszol neki az emberi lélekről szóló értekezésével.
A könyv 24 aionról/misztériumról beszél. Van öt jel, hét hangzó, öt fa és hét ámen, ezeket ismernie kell a paradicsomba utazónak. Rengeteg utalás van számokra és pecsétekre is , ezek részben zsidó és részben egyiptomi eredetűek. Jézus elmagyarázza a csillagképek hatását is az emberi lélekre, itt jön a zarathustrai mágushit a képbe, sőt pár egyiptomi istenség is megjelenik: Széth/Tüphón, Bubasztisz és a szíriai Barbélló istennő. Jézus a történetben használ egyiptomi szómágiát is, ami lassan a sok másolástól valószínűleg hitelét veszítette . Amúgy héber, perzsa és egyiptomi szavak keverékéből állt. Most pár Cthulhu mítosz rajongó tuti meglepődik:
" aeiouo-iao-aoioia psinother-therinops-nopsither-zagoure-pagouri-nethmomaoth-nepsiomaoth-markhkhhatha thobarran-tharnakhkhan-zoroko-thora-jeou-sabaoth,,
Biza-biza Jézussal így zúztak a tanítványok és a nyáj. :D A gnosztikusok szerint a boldogság nem érhető el csak kimerítő erőfeszítések árán. Érdekes hogy az égi körök sokféle istenségek uralma alatt voltak: Kronosz ,Árész, Hermész, Zeusz a legmagasabb rangon voltak mint más népek istenei . Köztük volt Aphrodité is. Ez a hit azért volt közkedvelt mert a béke lengte körül és nem a háború szelleme, kibékítésen volt a hangsúly leginkább. Ez a dolog még a születő kereszténység elején volt, itt még nem vágtak falhoz csecsemőket és erőszakoltak meg öreg, terhes vagy fiatal nőket a hit nevében a kereszteslovagok. :)
Valentinosz volt az egyik legkiemelkedőbb gnosztikus vezéralak, az ő neve után alakult meg a : valentiniánus gnosztikus szekta. Misztikus eroticizmus lengte őket körül, a nászterem volt a fő szentségük, ahol Szophia és a megváltó mennyei házassága ment végbe, kicsit a kezdeti szexuálmágia előjele volt ez , ugyanis itt köttetett meg a misztikus egyesülés. Simon mágus gnosztikus tanai is erre épülnek. Úgy vélték Isten létrehozta egy kisugárzással önmaga női felét, aki a angyalokat hozta a világra, az angyalok a világ teremtőivé váltak. Ezek féltékenyek voltak az anyjukra és lerántották a földre ahol állandó inkarnációjiban lelni fel őt a mai napig. PL Ő volt a Trójai Heléna , de volt Türoszi prostituált is. Simon érdekesen a Nyugati mágia negatív őstípusát jelképezi , Fülöp térítette állítólag keresztény hitre kinek mágiáját jobban tisztelte mint a sajátját.
PL ő is megakarta tanulni a keresztelést, hogy közvetíthesse a szentlelket, pénzt akart adni érte. Ezért a papok megbélyegezték és innen ered a szimónia szó, ami : egyházi javakkal való üzérkedést jelent. Simon utolsó húzása az volt, hogy felszállt az égre hogy megmutassa mint Jézus ő is fel tud szállnia mennybe, de a papok leimádkozták onnan és Simon fogvatartott démonai elszabadultak és otthagyták a mágust. Az meg leesett és kitörött a lába! ~hejj~
Másik nagy gnosztikus Baszilidész volt, a szektája pedig a baszilidiánusok. Szerintük az atya aki a legfelsőbb lény a szavak mögött rejlik, semmit sem lehet róla állítani. Ő teremtette meg a magot, amit ma világmagnak is neveznek, ehhez pedig a három fiúság legendája kötődik.
Sok gnosztikus szekta volt, különböző hitvallásokkal, de bizonyos vonások mindegyiknél egyeztek: szerintük nem Isten teremtette az anyagi világot, hanem demiurgosz. Ő volt a legnagyobb isten alattvalója, az "ismeretlen atya,,. Sokan demiurgosz Jaldabaóthot -nak hívták, úgy vélték egy zsidó isten volt, vagyis Jehova.
Egy gnosztikus szekta (ophiták) ellene is volt ennek, mivel úgy vélték hogy ez a szellem nem istenhez méltó: büszke, tudatlan és bosszúszomjas, így nem ő teremthette a világunkat. Úgy vélték Éva arra volt jó, hogy (vele) elpusztítsa a saját művét mert elégedetlen volt vele. Szophia volt aki a kígyót küldte hogy egyenek a gyümölcsből, így lett bojkottálva a világunk elpusztítása. Az embert ez a tiltott gyümölcs tett képessé arra hogy Jaldabaóth ellen tudjon fordulni és megvívja vele a háborút. Erre az Ószövetség jelentése is illik, ami másról sem szól csak könyörtelen harcról istennel. Mikor az atya elküldi Krisztust az emberiség megmentésére akkor Jaldabaóth bujtja fel a zsidókat hogy öljék meg Krisztust. De csak emberi alakja halt meg, hiszen ő maga isteni és halhatatlan lény. Ezért imádták az uroboroszt a kígyót, az ophiták szektái. A kígyó ami a saját farkába harap, egy kört jelent ami a metamorfózisok végtelen ciklusát jelképezi. Nos ez igen érdekes volt, mármint a kígyós sztori, szerintem ezt simán lehet így is értelmezni...
Remélem tetszett a cikk, a következő részben a Római birodalom következik, már amúgy a könyvem negyedénél tartunk! ~kifújja magát és megy fetrengeni~....
WOW! Az eddig is nyilvánvaló volt hogy sok vallás és kultúra kapcsolatban áll egymással na,de hogy ennyire! Észbontó:D
VálaszTörlésA dizájn szép meg minden csak amióta ez a vörös háttér van nekem belassul az oldal és már nem olyan gyors mint volt. Persze annyira nem vészes a dolog,de kicsit zavaró néha...
Ja és témához visszakanyarodva itt egy érdekes cikk: http://vallaskritika.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=49783
-Skinny:
VálaszTörlésJaja vannak nagyon faszán elhallgatott/elfeledett dolgok még a tarsolyomban! :D
Nálam ilyen nem volt, sőt nekem gyorsabb! :-s
Na majd elolvasom a cikket, ha este ráérek!
Káin:
VálaszTörlés"Jaja vannak nagyon faszán elhallgatott/elfeledett dolgok még a tarsolyomban! :D"
Micsoda véletlen én meg pont az ilyen témákat kedvelem;)
-Névtelen:
VálaszTörlésEnnek biza' örülök! :Đ
Húh, ez tényleg nagyon érdekes...és jó bonyolult.:) Érdemes volt elolvasni köszönömmmm! =)
VálaszTörlés-Charlotte:
VálaszTörlésNincs mit! Örülök ha tetszett! :3
Csupán annyi a hozzáfűzni valóm, hogy amikor beszélgettem egy munkatársammal és szóba került Júdás evangéliuma, abban említést tesznek róla (de nem vagyok 100%-ig biztos abban, hogy pont abban az evangéliumban, rég volt talán igaz sem volt...), hogy Jézus nem annak az Istennek a fia aki a Földet teremtette. kár, hogy csak keveset tudok beszélgetni vele, mert más a munkakörünk. Sok érdekességgel szolgálhatna számomra. Csak vajmi keveset értek a dolgokból ahol már ő tart...
VálaszTörlés-Kamupók:
VálaszTörlésNa majd apokrif iratokkal is jövök csak most túl sok cikksorozat van a nyakamon.