2010. július 31., szombat

Kaedrin: David Lynch

Ennek a kivételes tehetségű, és számomra meghatározó fontossággal bíró embernek a neve már bizonyosan ismerősen cseng. A Twin Peaks-ről szóló cikkemben már említettem a nevét, de ezenkívül is biztosan hallottatok már róla, hiszen kétség kívül korunk egyik legnagyobb hatású rendező-géniusza Ő.

Élete

David Lynch 1946-ban született az Egyesült Államokban, de származását tekintve finn gyökerekkel büszkélkedhet. Filmremekei mellett a nevéhez fűződik a televíziós műfaj forradalma, képzőművészeti alkotások sora, irodalmi és zenei művek,saját kávémárka, továbbá egy alapítvány létrehozása is.

Már ezekből is világosan látszik, hogy igazán különleges és sokoldalú személyről van szó. David Lynch világának bemutatását természetesen csak tisztes távolból vállalhatom: a mélyebb megismerés ezúttal is egyedül a ti feladatotok lesz.

Én most csak körvonalait vázolom ama csodálatos világnak "hol a lélek magában nagy lehet, s hová ki bátor, velem jöhet."

David Lynch gyermekkora mondhatni idilli volt, ám érdeklődése már ekkor sem volt szokványosnak mondható. Szeretett a felszín alá nézni, szó szerinti értelemben is: kisállatokat boncolt, macskát, patkányt, kacsát, madarat. Máskor petárda által okozott lábleszakadásnak volt szemtanúja, vagy éppen iskolatársaival készített bombával kísérletezett.

Gyermekkorától kezdve érdekelte a festészet.Gimnázium után európai túrát kísérelt meg, de hamar visszatért Amerikába. Felvették a Philadelphiai Képzőművészeti Akadémiára. Kellemes ipari környéken lakott félúton Edgar Allan Poe egykori lakhelye és egy hullaház között.

Ezek alatt az évek alatt ismerte meg első feleségét, akitől lánya született. Akkori nyomasztó életkörülményeik és a kislány születési rendellenessége(dongaláb) inspirációul szolgáltak Lynch első nagy filmjéhez, a Radírfejhez.Lánya szintén filmrendező (Boxing Helena, Surveillance).

A második akadémiai éve alatt jelent meg első filmes kísérlete a Hat figura öklendezik (Six figures getting sick). Ezt az 1968-as ABC (Aplhabet), majd az 1970-es Nagymama (Grandmother) követte.

Legjelentősebb filmjei

A rendező első nagy filmje, a kultikus Radírfej munkálatai 1972-ben kezdődtek, és a tervezett 6 hét helyett 5 évre nyúltak. A film az éjféli mozizás mozgalmának egyik égköve, melyben rengeteg később visszatérő Lynch-motívum felfedezhető. Álmok, bársonyfüggöny, kockás parketta, fura figurák, bizarr látomások és álmok, s még ezerszer keserűbb valóság, idegborzoló hangeffektek és fülbemászó muzsika.

Mel Brooks 1978-ban a Radírfej alapján David Lynchet tette meg az Elefántember című film rendezőjének. A fiatal rendezőt átölelve csak ennyit mondott: „Maga nem normális! Szeretem magát!” Nem kellett csalódnia: az Elefántembert 8 Oscarra jelölték. Ez a film egyébként (a Straight Storyval egyetemben) igaz történet alapján készült, és némileg eltért a többi Lynch film közül. A John Merrick életét feldolgozó filmre erőteljesen hatott Lynch indusztriális beállítottsága, gépek iránt érzett vonzalma.

"A film az ipari forradalomról szól. Amikor óriási robbanások fényképét látom, mindig John Merrick testének papillómás kinövéseire gondolok. Lassú robbanások, amik a csontból indultak ki. Nem tudom, mi okozta ezeket, de még a csontok is szétdurrantak, egynemű szövetté váltak; ez ütközött ki a bőrön, és ez okozta a lassú robbanáshoz hasonló kinövéseket. Többek között ez az elképzelés, a gyárkémények, az ipar, a korom e beteg húshoz való társításának gondolata inspirált.”

George Lucas felkérte őt a Jedi visszatér rendezőjéül, ám ő Dino De Laurentiis ajánlatában látott több fantáziát, s nekikezdett a Dűne megfilmesítési munkálatainak. Sajnos a dologból "bukás" lett, hiszen először és utoljára nem volt övé az utolsó vágás joga, és hálivúdi fajankók a 4 óra körüli játékidejű filmjét leredukálták 2 és fél órára. Leginkább pont a lynches álomjelenetek és hasonlók kerültek kivágásra a "fogyaszthatóság" érdekében.

Az 1986-os Kék Bársony (Blue Velvet) sokak szerint a mester legjobb műve. Régi és új Lynch motívumok: bársony, titkok, fekete humor, szexualitás, erőszak, abszurditás, briliáns karakterek; rothadás az ámerikái idill máza alatt. A filmet Oscarra jelölték.

Fontos tudni, hogy itt találtak egymásra Angelo Badalamentivel, aki a Kék Bársony óta David Lynch "házi" zeneszerzője, de sok dal van, amit közösen írtak (Lynch a szöveget). A zenének és általánosságban a hanghatásoknak igen nagy a szerepe van a filmjeiben, vagy ahogy tökéletesen megfogalmazta Juhász Balázs a Filmvilágban:

"David Lynch filmjei igazi hangosfilmek. A hangok, a zene az alkotás integráns része, gyakran veszi át a vezető, cselekménybonyolító szerepet, a hangok kulcsokat adnak, új dimenziót és értelmezési lehetőségeket nyitnak meg. A létrehozott világtól elválaszthatatlan összetevő."



1990 április 8-án sugározták először a Twin Peaks Pilot epizódját.
Még ugyanebben az évben készítette el Barry Gifford regényének adaptációját: ez volt a Veszett a világ, amellyel aztán Cannes-ban elnyerte az Arany Pálmát.

Szintén 1990ben kiadta az 1. Ipari Szimfóniát (Industrial Symphony No. 1 – The Dream of the Brokenhearted, 1990), ezen kívül reklámfilmeket, videoklippeket is rendezett, illetve a Twin Peaks epizódokon szorgoskodott.

Az 1992-es, a sorozat előzményeit elmesélő Twin Peaks film, a Tűz, jöjj velem! (Fire, walk with me!) nem aratott osztatlan sikert. Nem egy könnyű darab, annyi szent, még a sorozat átható ismerete mellett sem.

Az 1997-es Útvesztőben (Lost Highway) a rendező megjelölése szerint „XXI. századi noir horror, párhuzamos személyiségválságok története”.

Az 1999-es igaz történeten alapuló Straight Story nem a megszokott misztikus Lynch-mozi: a film Alvin Straight-ről szól, aki 240 mérföldet tett meg traktorjával, hogy meglátogassa beteg fivérét.

A 2001-ben bemutatott Mulholland Drive (A sötétség útja) eredetileg egy televíziós sorozat terveként indult, és a Lost Highway "feminin verziója"-ként emlegetik.

Nohát ezt a filmet háromszor próbáltam a televízió áldásos közbenjárásával megnézni, de természetesen az éjszaka közepén kezdték mindig, és én 5 perc után elaludtam ahogy illik, mind a három alkalommal. Pedig biztosan tudom, hogy tetszeni fog, ha egyszer sikerül megnéznem.

Elérkeztünk a mester legutóbbi filmjéhez, a 2006-os INLAND EMPIRE-höz, amiről eddig csak rossz kritikát olvastam, nekem még nem volt szerencsém hozzá. "Egy nő bajban" - foglalta össze a filmet David Lynch. A combos, 3 órás játékidejű filmet totális követhetetlenséggel vádolják a kritikusok. 2006-ban a rendező megkapta az Arany Oroszlán Életműdíjat.


Érthetőség, megoldás Lynch gyakran megkapja, hogy filmjei teljesen értelmetlenek/érthetetlenek és zavarosak, ez a legfőbb "érv" ellene. Így nyilatkozott erről egy interjúban:

"azt mondta, hogy miért lenne értelme/megoldása a filmjeinek, ha egyszer az életnek sincsen. Kitart ezen álláspont mellett?

- Azt állítom most is, hogy a film, azaz a kép és a hang együttes előrehaladása az időben közvetíthet konkrét üzeneteket, illetve absztrakt üzeneteket. Gyönyörű absztrakciókat közvetíthet, melyeket nehéz szavakba önteni, az élet is ilyen, valóban. Ez a szépsége az egésznek. És amikor befejezek egy filmet és minden klappol a legapróbb részletekig, akkor végül sikerült egy ötletet a film nyelvén átadnom. No, és ebben a stádiumban ha valaki arra kér, hogy fordítsam vissza a szavak nyelvére, az szívfájdító. És felesleges."

Képző-és iparművészeti tevékenység

1983-től kezdve 10 éven át a L.A. Readerben megjelent képregénye, a The Angriest Dog in the World ugyanabból a négy képkockából állt, csak a buborékokba írt szövegek variálódtak folyton.

Festmények, rajzok, szobrok, fényképek, bútorok David Lynch keze által:

A hivatalos honlapját is ő maga szerkeszti: DavidLynch.com
És ami a legjobb, saját kávémárkája is van!Könyvek

Két könyv, amit említenék, az a Chris Rodley által készített riportkönyv, és a David Lynch által írt Hogy fogjunk nagy halat?

Ez utóbbi a könyveb nincs nyoma a filmjeiben megszokott elvontságnak: teljesen hétköznapi dolgokról ír, douglas fenyőről, tejturmixról, gyorsétteremről, filmrendezésről ezenkívül kiemelten foglalkozik a transzcendentális meditációval, amit ő maga lassan 40 éve űz.
Magán és alkotói életébe egyaránt pozitív változásokat hozott a meditáció, ami szerinte önmagunk megismeréséről és a békéről szól.

Bár Lynch presbiteriánus keresztényként nevelkedett, vallási meggyőződése nem mond ellent a jógi tanainak. A transzcendentális meditáció hívei szerint mindez csupán egy módszer, és nem vallás.

Alapítvány

David Lynch az alapítója és finanszírozója a David Lynch Alapítvány a Tudatalapú Oktatásért és a Világbékéért szervezetnek, amely a meditáció fontosságát hangsúlyozza az iskolai oktatásban.
"Azért hoztam létre ezt az alapítványt, hogy biztosítsam: minden amerikai gyermeknek legyen lehetősége meditációt tanulni, ha szeretne" - magyarázta Lynch. "Tarthatják sületlenségnek, amit mondok, de ha találkoznának azokkal a gyerekekkel, akik megkapták ezt a lehetőséget, meglátnák: úgy ragyognak, hogy el sem hinnék."


Az egyszer biztos, hogy a kisugárzása tényleg hihetetlenül pozitív, teljesen elragadó emberileg, nem az a beforduló csodabogár, amit "várnánk". Én teljesen ledöbbentem, még a hangja is tiszta szelídséget és békét sugárzó.


Nos, ez a cikk bizony elég hosszúra sikeredett, de nézzétek el nekem, rettentő elfogult vagyok vele szemben, nagyon sokat köszönhetek neki.

Itt van még néhány hasznos link:
City of Absurdity
LynchNet
David Lynch Coffee
Lynch a Filmvilágban

4 megjegyzés:

  1. Részletes és kimerítő cikk volt, gratulálok! A filmek közül sajnos még mindig csak Az elefántembert láttam, de az szívszorítóan katartikus élmény volt. Keresgélem már a többit is, mert nagyon kíváncsi vagyok. :)

    VálaszTörlés
  2. "Barátok közt" helyett leadhatnának egyet a filmjei közül,talán páran fejlődnének...

    VálaszTörlés
  3. Kami mit lehet tenni a régi cikkekkel,ahol eltünnek a képek?
    Pedig ez egy számomra érdekes emberről szól....

    VálaszTörlés
  4. -Janezz:

    MÁs cikknél nem csinálta és mivel nem én írtam nem tudom mi lehet a baj!

    VálaszTörlés

Ezeket is ajánljuk: