Részemről nagyon is csípem a túlélő horror-játékokat, kb. 10 évesen kezdtem a House Of The Dead-del. Elég gyerekes játék, de az is elég volt nekem akkoriban. A félelem kiváltotta adrenalin viszont megfogott és azóta sem eresztett el.
Rengeteg túlélő horrort végigjátszottam már, néhány Silent Hill, Resident Evil, Doom (bár azt nem csipáztam…), Alone in the Dark, stb. A legutóbb (ahhoz képest elég rég…) egy EA gyöngyszem került a kezeim közé, ami nekem személy szerint olyannyira tetszett, hogy úgy döntöttem, megosztom a nagyérdeművel. Bár azt hittem, a Halo után (ami baromira nem tetszett) örökre elhatárolódom az űrhajós-űrlényes játékoktól, meg úgy anblokk mindentől, ami “űr”… már nem is tudom, milyen indíttatásból, de beszereztem ezt. Azóta a kedvenceim közé tartozik. Jöjjön hát a:
D E A D S P A C E
Az EA igencsak masszív dömpinggel árasztotta el a 2008-as őszi játékvilágot. Ugyan a felhozatalban akadnak silány próbálkozások, azonban mostani tesztünk alanya szerencsére azt a csoportot erősíti, melybe a minőségi szórakoztatást garantáló produkciók kerültek be. A Dead Space ugyan nem korszakalkotó, nem egyedi, és gyakorlatilag minden elemét lopták valahonnan, mégis annyira lebilincselő és székbe szögező, hogy a megannyi libabőrözős jelenet ellenére sem leszünk képesek felállni mellőle.
Rendszerkövetelmények:
Ajánlott: Intel Core 2 Duo processzor, 2 GB RAM, NVIDIA 8800-as sorozat vagy ATI 3800-as sorozat
Hasonló játékok: Silent Hill
Kategória: külső nézetes akciójáték
Az alaptörténet szerint mohó fajtánk, az emberiség képtelen volt visszafogottan bánni a Föld fontos nyersanyag- és energiakészletével, így azt felélve bolygónk vezető hatalmai kénytelenek voltak más planéták nyersanyagforrásainak kiaknázásába kezdeni. Bányászhajók százai járják a végtelen világűrt, hogy a különböző bolygók energiakészleteit felhalmozva további életet biztosítsanak a megmaradt emberiség számára.
Pillanatok alatt egy új szinten találjuk magunkat, ahol rögtön magunkhoz vételezhetjük első csúzlinkat, mellyel talán már nyugodtabban nyithatjuk ki a következő ajtót. A fejlesztők ezen a téren nem nagyon engedték szabadjára kreatív énjüket. A játék stílusától eltérően ezúttal nem áll majd rendelkezésünkre karabélyok egész sora. Isaac Clarke mérnöki vénáját használva kreál majd magának megfelelő gyilkolóeszközt. Alapesetben egy plazmavágó áll majd rendelkezésére, amivel egy-egy jól irányzott mozdulat után egyből túlvilágra küldhetjük a necromorph-oknak nevezett idegeneket.
Kicsit zavaró volt, hogy az újszerű nézőpont miatt sok esetben nehézkessé válik a hirtelen mozdulatok kivitelezése, de valószínűleg gamepad esetében ez a probléma sem áll fenn. A fentebb említett barkácsolós módszer alkalmazásakor egy kinetikus karabéllyal bővíthetjük repertoárunkat. Ha elfogyna a muníció, akkor a fegyvert használva különböző tárgyakat tudunk megemelni és elhajítani a célszemély irányába - a megoldás ismerős lehet a Half-Life 2-ből.
A pályákon való előrehaladáskor az életerő-növelő segélycsomagok különböző rejtett helyeken vagy a szörnyek megölését követően válnak elérhetővé, viszont érdemes óvatosan bánni velük, mert az egyes szinteken nem sűrűn találhatók ilyenek. Az életerőnket amúgy Isaac speciális öltözékének gerincén végigfutó csík mutatja, ha pedig nagyon megcsappan ez az energiaérték, akkor hősünk akadozva veszi a levegőt, mozgása lelassul, reflexei is romlani kezdenek. Ezenkívül a sisakunk által kivetett képekből informálódhatunk egészségi állapotunkról. Ruházatunk saját oxigénellátó-rendszerrel, illetve mágneses csizmával rendelkezik, aminek egy-egy küldetés alkalmával hatalmas szerep juthat, hiszen gravitációmentes területekre is eljutunk, ráadásul egyes esetekben csakis a gravitáció manipulálásával haladhatunk tovább, így taktikai elemnek se lesz utolsó.
A Dead Space szerepjáték elemeket is felvonultat, igaz ezeket nem kell véresen komolyan venni. Van tárgylistánk, ahol az összegyűjtött javak között tudunk böngészni vagy azokat felhasználni, továbbá pénzt is gyűjthetünk az egyes pályákon, melyeket később fegyverek vagy más egyéb, nagyon hasznos eszközök megvételére használhatunk fel. Ezenkívül a "Munkapad" nevű funkció elindításával eszközeink tulajdonságait tudjuk felturbózni, tehát például a fegyverek jobb, pontosabb célzást és nagyobb pusztító erőt kaphatnak. Újító dolog, hogy holografikus formában kapjuk az információkat, illetve az egyes naplóbejegyzéseket is így tálalja a rendszer.
Alaposan kidolgozott környezetről nem beszélhetünk, hiszen egy űrhajóról van szó, azonban a lehetőségekhez képest az EA Redwood Shore emberei nagyon szépen elkészítették a szűk, rémisztő folyosókat és a nagyobb termeket. Azonban akad itt is egy elég nagy baki, ugyanis a játék teljesen lineáris, alig vannak elágazások, tehát nem jelent nagy kihívást kitalálni, hogy merre is kell mennünk. Hatalmas öngól ez, mely a játékidőre is rányomja a bélyegét. Ráadásul a kitalált GPS-rendszer is rengeteget könnyít a tájékozódásban, eltévedni igazi művészet.
A Dead Space egy nagyon hangulatos, jó játék lett, mely egyedi, korszakalkotó újdonságokat nem vonultat fel, amit viszont átemeltek az EA-sok más játékokból, azt nagyon szépen egybegyúrták.
Grafika: Egyesek szerint a játék egyik leggyengébb eleme, hiszen nem bővelkedik túl sok színárnyalatban a hajó, azonban a komor, horrorisztikus hangulatot csak a sötét, szürke tónusú színekkel lehet visszaadni. Ez pedig sikerült az EA-nak.
Játszhatóság: Nagyon gyorsan, alig 8 óra alatt végigjátszható a Dead Space, ami sajnos nem válik előnyére, de ez a rövid játékidő annyira masszív és annyira lebilincselő, hogy képtelenség abbahagyni. A váratlan helyzetek, az érdekes sztori ellensúlyozza ezt a negatívumot.
Hangok és zene: A hangok profin kivitelezettek, egy jobb otthoni hangrendszerrel pedig olyan hatás éri az embert, ami nem sok hollywoodi produkcióra jellemző.
Összegzés: A 2008-as esztendő nem bővelkedett horror játékokban, így talán kicsit nagyobb volt az elvárás a játékkal szemben, mint ami általában jellemző, azonban számomra abszolút hozta azt, amit egy ilyen produkciónak hozni kell. A történet teljes körű megértéséhez mindenképpen érdemes megnézni az animációs filmet is.
Ami engem személy szerint a legjobban megfogott, az a vérfagyasztó hangulat, és az elején a zene, ami a későbbiekre is erősen rányomta a bélyegét. Attól, hogy egy halott űrhajón vagy és közben egy nagyon kedvelt gyermek-altatódal megy a háttérben, sejtelmes búgással fűszerezve, tele lett a gatyám. A zene és egy kisebb videó-összeállítás (érdemes a hallgatáson kívül nézni is!):
2-3 óránál tényleg nem lehet tovább játszani :D. De mindenkinek ajánlom aki szereti a túlélő horror játékokat. Ráadásul már készül a második rész is, ami legalább ennyire vérfagyasztó lesz!
A Dead Space hivatalos trailerje:
És még egy videó, ahol a játékot belülről láthatjátok. Még nézni is durva, de képzeld el, amikor te viszed végig a karaktert a pályán!
Fú nagyon tetszett az ajánlód, már sokan mondták próbáljam ki de elriaszt az űrhajós feeling :(
VálaszTörlésJaaj...:D ezzel még a bátyám játszott anno és kért,h üljek oda mellé mer 1edül nem meri vinni a játékot XD nem rossz
VálaszTörlésJó is volt a Dead Space, de mint horror, közelébe sem ér a Silent Hill, Project Zero (Fatal Frame) vagy a Forbidden Siren sorozatoknak, bár ezt az utóbbi kettőt sajnos eléggé elhanyagolták ebben a generációban. Nagyon elmentek a fejlesztők a popkornhorrorok felé. Na majd a silent Hill Downpour...talán.
VálaszTörlés