A mai világban, ahol mint szokás mondani “már nincs új a nap alatt”, a művészetek, a média, a sajtó és minden, amit csak el tudtok képzelni, határokat feszeget. Vajon meddig mehetünk el? Meddig terjed a sajtószabadság és mikortól lép át valaki egy morális határvonalat?
Itt van például egy nagyon durva történet. A kolumbiai vulkánkitörés után a tizenhárom éves Omayra Sanchez beszorult a törmelék közé a vízben. Ebből készült el Frank Fournier 1985-ös fotósorozata, amely a hatvan órás haldoklást örökítette meg. A mentők minden emberit megpróbáltak, de nem tudták kiszabadítani. A 13 éves kislány az első napokban még énekelgetett, aztán hallucinációk kezdték gyötörni. Lába elkezdett üszkösödni, kis teste lassan kihűlt. Csak ültek ott és együtt imádkoztak a haldokló kislány mellett, miközben Fournier kattogtatott. A történtek ismeretében csak azon lehet eltűnődni: hogyan lehet ezt ép ésszel kibírni? Omayra Sanchez borzasztó tragédiája mellékszálaként feltűnik egy pillanatra a mentőcsapat tagjainak és magának a fotósnak a tragédiája. A képet, aki egyszer is látta, soha nem felejti el. Azok, akik ott voltak, akik részt vettek a dologban, sokkélményként hordozzák magukban, amíg csak élnek. Miként dolgozza fel ezt az az ember, aki közben bőgve készíti a fotókat egy utolsó óráit élő kisgyermekről?
Mennyire személyes ügy egy kislány haldoklása? És jó-e az nekünk, ha mi is látjuk?
A Musée de lElysée-ben volt egy kiállítás, ahol a 80 legnagyobb botrányt kavaró képet állították ki. Többek között Omayra Sanchez-ét is.
"Nem szándékunk provokálni. A kiállítás határokat feszeget - a véleményszabadság határait, a saját képhez való jog és a magánszféra jogának határait. A kiállítás megérteni próbálja, hogy mi elfogadható társadalmunkban és mi nem. Anélkül mutatjuk be a képeket, hogy állást foglalnánk mellettük vagy ellenük" - mondja a múzeum kurátora, Daniel Girardin az Ellentmodások (Controverses) kiállítás kapcsán. Óvatos, finom beharangozója egy páratlan mutatványnak.
A nyolcvan fénykép nem mindegyike témájában botrányos. Van közöttük olyan is, ám a zöme a kép kapcsán kialakult feszültségek miatt maradt emlékezetes. A kiállítás anyaga mély tűnődésre késztető és agresszíven sokkoló. Támadják is rendesen. Olyan képekről van szó, amelyek ilyen vagy olyan formában, de magukra rántották bizonyos társadalmi csoportok dühét és vádjait.
A legnagyobb hisztit minden bizonnyal André Serrano „Piss Christ" című fotója okozza majd. A cím fordítása számtalan variációban létezik, ki-ki ültesse át magának, ahogy tetszik. A művész 1987-ben maga vizelt tele egy tégelyszerűséget, amibe aztán egy feszületet helyezett. A műről készült kép akkora botrányt kavart, hogy a mai napig hallatszik. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a múzeumban csak egy vitrinben elhelyezve merik a képet kiállítani. Ha netán valamelyik buzgó katolikusnak kedve lenne szétszaggatni dühének kiváltóját. Serrano annyiban különbözik a kiállítók nagy többségétől, hogy ő tudatosan sokkol. Általában szeret szórakozni a tabukkal, példa erre a „Hullaházban" című sorozata (csak erős idegzetűek kattintsanak), amely pontosan olyannak ábrázolja az embereket haláluk után, mint amilyenek életükben voltak: romlandónak, tehetetlennek, gyámoltalannak, kiszolgáltatottnak. Mennyiben művészet ez? Ha a provokációt motiváló szándékként tételezzük fel, akkor minden tekintetben az. Nem véletlen eseménysort örökített meg, nem „éppen arra járt", hanem tudatosan választotta a biztosíték kiverésére szolgáló témát.
1993. május 26-án jelent meg minden idők talán legsokkolóbb sajtófotója a New York Times-ban. Egy Kevin Carter nevű pasas készítette Szudánban. A képen egy éhségtől haldokló kislány látható, tehetetlenül fekszik, miközben egy keselyű néhány méterre tőle várakozik. Érzi a halál szagát. A fotó tartalma fel sem fogható. Aki látja, nem akarja többet látni. Másfelől, egyetlen ilyen kép többet ér ezer cikknél, amikor a világ közvéleményét fel kell hívni valami súlyosra. Sikerült. Carter a kép miatt annyira durva támadásokat kapott, amilyet előtte újságíró még nemigen. Pedig neki még azt a keresztet is viselnie kellett, hogy ott volt. Látta. Azt is, amikor a keselyű elindult. A képért Pulitzert kapott, de semmiféle díj nem képes feledtetni az efféle iszonyatot, semmi nem törölheti ki az emlékezetből egy halott gyerek látványát. Carter nem tudta tovább cipelni a terhet, 1994. július 27-én öngyilkos lett. Képe és annak híre túlélte.
Ehhez képest a tárlat plakátján és marketingcuccain látható Olivero Toscani fotó, a smároló pappal és apácával valóságos felüdülést nyújt. Pedig annak idején, a Benetton-kollekció részeként az is nagy felzúdulást keltett, mint a művész által vezetett project majd minden darabja. A fehér kancát hágó fekete csődör, a fehér csecsemőt szoptató fekete nő, a meztelen fenék, rajta a HIV felirattal, mind megütötte a bigott kultúrakisajátítók agyát.
Magam részéről azt gondolom, a kiállítás mindenképpen hasznos lehetett, már ha van valakiben elég bátorság ahhoz, hogy szembesüljön egy ekkora pofán vágással. Mindenki tegye fel magának a kérdést: ezek a fotók nem mennek túl egy bizonyos egészséges erkölcsi határon? Szerintem gyakran túlzásba esnek a fotósok, mindezek ellenére azonban van bennük valami, ami gondolkodásra készteti az embert egy olyan világban, ahol ezt az üdítő tevékenységet igen kevesen teszik. Ugyanakkor szerintem a rosszallások ellenére a kiállításra minden ember kíváncsi lenne. Érdekes lehet valami olyan, ami nem megszokott. Izgalmas nekünk is “tilosban” járni.
Nagyon tetszett a cikk! Nagyon durva, kár hogy nem raktál ki több képet! Máskor bátran tölts fel hullákat, stb :D
VálaszTörlésDurva ez a kislányos történtet, főleg a keselyűs, azt nem értem miért nem mentette meg a kislányt...
Van sajnos, amikor már annyira le van gyengülve a szervezet, hogy ha szeretnéd sem mentheted meg a másikat. Inkább azt csodálom, hogy képes volt ezt végignézni. Valószínűleg az adott pillanatban ki tudta zárni a tudatából, hogy mi is történik pontosan, mint azok, akik hullákkal kénytelenek dolgozni. Más kérdés, hogy ez nála ezek szerint ideig-óráig volt tartható állapot.
VálaszTörlésjaja remek fotósok ezek..
VálaszTörléssőt! Toscani fotózta azt az anorexiás modellt, aki kiállt és megmutatta magát és ő lett az anorexiaellenes mozgalmak arca..
http://vistase.files.wordpress.com/2007/09/anorexia01.jpg
-Zearlot:
VálaszTörlésHát szerintem logikus hogy megölte magát.
-Neo:
zsír! Nagyon rá vagyok állva az ilyen képekre!
Azt nem értem hogy nem tudták kiszabaditani a kislányt a vulkán-törmellékek alól? SEMMI technika sem segitett?
VálaszTörlésDurva....hullák,az más, ők már "jobb"helyen vannak.,max NEKÜNK megrázó a látványuk.
De azért ÉLŐ emberek...mondjuk,ellenségeimet nem sajnálnám ,de ártatlan gyerekek meg minden...
Áhh..én sem értem, hogy miért nem tudták kiszabadítani a kislányt...bár most találtam egy videót, azon látszik, hogy próbáltak vmit csinálni, csak nem sikerült.De a legszörnyűbb:nézzétek meg a szemét!Nem tudom, hogy éppen sírt-e vagy alapból ilyen neki.:(
VálaszTörlésÉn tuti, hogy elkergettem volna valahogy azt a rohadt keselyűt...
Szerintem ezek a képek olyan szempontból jók, hogy felhívják néhány problémára a figyelmet.De azt már nem tartom etikusnak, hogy valakinek a haldoklását végigfényképezi...gondoljatok bele, mi lenne ha (istenments) ti lennétek ott beszorulva és vki nagyban kattogtatna.;-(
Üdvözletem!
VálaszTörlésEzek a fotók csupán a hétköznapokat elevenítik meg amik mellett máskor elmennek az emberek. Hétköznapi életképek. Csak van, hogy nem szembesülünk velük, de máshol ez a mindennapok valósága. A keselyűs képhez csak annyi hozzáfűzni valóm, hogy valószínűleg menthetetlen állapotban volt lévén a nagy "semmi" közepén készülhetett a kép. Távol a "megfelelő" orvosi ellátástól (legalább infúzió kellett volna neki, az élelemről nem is szólva). Ez egy figyelem felhívás volt a 3. Világbeli állapotokra.
Néha az olyan állapotban lévő embereket pofon kell vágni akik nem reagálnak a külvilágra.
A levizelt feszületet nem értem. Ocsmány provokáció (mellesleg nem vagyok hithű katolikus, nem azért mondom). Értelmetlennek tartom egy szent jelképet ilyen módon kiállítani, ugyanezt nem érteném egy Buddha-szoborral vagy Korán-verssel sem.
VálaszTörlésA gyermekeket ábrázoló képek nagyon megrázóak. A keselyűset láttam már és olvastam is róla. Egy filmben is felhasználták jelenetként, a címe Határok nélkül (nagyrészt a 3. világról szól). Érdemes megnézni.
VálaszTörlésA kislány haldoklását épp elmével végignézni... kész csoda. :S
Nem tartom túlzásnak és etikátlannak sem, inkább bátornak, mert volt, aki az emberségét, az épp elméjét kockáztatta/adta oda, azért hogy felnyissa az emberiség szemét. Nem díjakért készültek azok a képek, legalább is az az érzésem. :S
Persze a pusztán provokatív képekről más a véleményem, de azok meg hogy milyen vizeket zavarnak, nem igazán a szívem ügye.
Nagyon jó cikk lett! grat (Y)
Én valószínűleg beleőrülnék ha végig kellene néznem egy ártatlan kislány haldoklását... T_T a fotózás eszembe sem jutna..
VálaszTörlésde az a keresztes hülye egy ötlet volt már nemazért, de sztem semmi értelme :S