2010. október 16., szombat

Puppet: Az idegbaj határán, avagy a KRESZ szabályai

Ma egy olyan dolgot szeretnék megosztani veletek, amivel valószínűleg már mindenki szembesült, mindenki a részese és esetleg volt olyan, akinek gondja származott belőle. Gondolom sok olvasónak van már jogosítványa, sokan vezettek már forgalomban és valószínűleg már mindenki részt vett gyalogosként/kerékpárosként/utasként a forgalomban. Én jelenleg a jogosítványszerzés stádiumában vagyok, lényegében most fogom befejezni a forgalomban eltöltendő kötelező óráim és megpróbálkozni a forgalmi vizsgával.


Ahogy a cím is mutatja a mai témában a KRESZ betartását/ be nem tartását szeretném bemutatni és mint tanuló vezető, aki mellett ott ül az oktató, így köteles vagyok minden táblára, útburkolati jelre, a környező forgalomra, környezetre és gyalogosra figyelni. Ezzel lényegében én lecsökkentem a szabálytalan közlekedés esélyét- a saját részemre.

De mi van a többi forgalomban résztvevővel? Hát... A legtöbbjüknek kezét, lábát vágnám le a nemtörődömségükért. Szeretnék pár példát bemutatni, amire egy átlag sofőr nem figyel, pedig néha a leglényegtelenebb táblák menthetik meg az életünket egy-egy szakaszon. És ez nem vicc...

A város, ahol lakom a nagyobb városok közé tartozik: reggel nyolc és délután öt órás csúcsforgalom, amikor mindenki ideges, dudál össze-vissza mert tiszta idegbaj, hogy nem indul el időben a melóba ezért természetesen ezt a stresszt a forgalomban kell levezetni. Hát igen, szeretem is az ilyen elmebajosokat, akik a piros lámpánál hajtanak be a legforgalmasabb kereszteződésekbe...

Hozzátenném még, hogy az utakon rengeteg kátyú van és nagyon mélyek, ez pedig eléggé megviseli az autót, főleg, ha nagy sebességgel akarunk áthajtani rajta. (Nem mellesleg az még balesetveszélyes is.) Mindemellett felújítások vannak városszerte, így a főbb vizsgaútvonalak végig fel vannak túrva, a forgalom teljesen másképp halad, mint eredetileg, így még nagyobb élmény az egész.

Tehát ilyen körülmények között próbálok boldogulni és próbál boldogulni rajtam kívül több ezer járművezető. A legelső dolog, amit észrevettem, hogy mikor bekerültem a forgalomba, hiába van kirakva egy hatalmas nagy T-betű az autóra, más vezetők ekkor se toleránsabbak. Erre egy jó példa az, hogy egy egyirányú úton haladtam, az út szélén építkezés folyt, így ki volt rakva a 30-as sebességkorlátozó tábla (maximum sebesség 30km/h), én szépen lelassítom az autót, valamelyik kedves "sofőr-sorstársam" úgy gondolja, hogy neki ez nem tetszik, mehetnék gyorsabban is- gondolja ő. Miután az egész útszakaszon mögöttem kényszerült haladni, végig nyomta a dudáját, hogy haladjak gyorsabban. Első gondolatom az volt, hogy most kéne egy satufék, mert ahogy láttam a visszapillantóból be se volt a pali kötve, plusz egy kis kézifék még rá. A második gondolatnál már azért eszembe jutott, hogy a károkozást a hülye bíróságra vinné...:)


Akiket nagyon imádok forgalomban: az öngyilkosjelöltek. Nem, nem akarnak az emberek szánt szándékkal az autó elé ugrani, de azokra az öregekre ez a legjobb szó, akik a kétszer két sávos út (, azaz két sáv van a két haladási iránynak megfelelően), kellős közepén rohan át, mikor körülbelül 20 méterre van tőle a zebra... Ráadásul az út mindkét végén. És természetesen egy ilyen balesetnél is az autós a hibás, mert nem veszi észre az előtte haladó gyalogost. De a gyalogosnak viszont nem lenne joga ezt megtenni. Szívem szerint akkor felkapcsoltam volna ötösbe és padlógáz, de lakott területen belül csak 50 km/h... :)

Ehhez hasonlók a motorosok is. Nem azt mondom, hogy mindegyikük hanyag és nemtörődöm, de vannak közöttük olyanok, akik egyszerűen nem valók motorra és mégis jogosítványt szereznek (ki tudja honnan...). Ez azt jelenti, hogy olyan emberek vezetnek, akár 1500 köbcentis motort, (átlagban azért kisebb motorokkal haladnak) akik valószínűleg azelőtt sose ültek még egy segédmotoron se... Ami vicces bennük, hogy védőfelszerelés csak egy bukósisak: se gerincét, se mellkasát, se végtagjait nem védi semmi - egy pólóban motorozik. Egy ilyen nagy hengerűrtartalmú motornak nagyon szép hangja van, nagyon szépen lehet vele gyorsulni és nagyon szépen a halálba is küldheted magad vele, ha nincs megfelelő tapasztalatod. Mondhatjuk úgy is, hogy ők a tökéletes szervdonorok: fiatalok, erősek és közúti balesetben vesztették életüket.


A következő kategória a másik nagy kedvencem: a kerékpárosok. Itt nem egy olyan kerékpárost kell elképzelni, aki bukósisakkal, sportöltözetben teker az utcákon, betartva a szabályokat, út szélén haladva, kerékpárút esetén pedig a megfelelő sávban haladva, hanem például kisebb városokban ahol az idősebbek és a részegek szállnak kétkerekűre. Egyik nap "országúti" vezetésen voltam, ami azt jelentette, hogy egy 25 km-re lévő településre kellett érkeznem, ami jóval kisebb területű, kevesebb lélekszámú és több a biciklis. Tegyük hozzá, hogy általában ilyen településen még nagyobb annak a rizikófaktora, hogy ittas kerékpározóval találkozik az ember...Hát eggyel én is majdnem összefutottam, szerencse, hogy a járda szélén képes volt megállni.

És azokról a gyalogosokról már ne is beszéljünk, akik spontán a tolató kocsi mögé futnak hirtelen... Azt nem értem miért kell a gyalogost "isteníteni" a KRESZ-ben. Megértem, hogy védtelen egy nagy autóval szemben, de olyan esetben, mikor ténylegesen a gyalogos a hibás, miért kell az autóst megtenni a főbűnösnek? Más is ugyanúgy hibázhat, nemcsak az a szerencsétlen, aki az autóban ült és próbált eljutni A pontból B pontba. Sokszor a gyalogosok tényleg azt hiszik mindent megtehetnek, mert védve vannak. Másik oldalról az is igaz, hogy az autósnak ügyelnie kell a környezetére, de valamilyen szinten ez akkor is igazságtalan. (Természetesen most nem azokról az esetekről beszélek, mikor a sofőr felhajt a járdára és tömegmészárlásba kezd, vagy mikor a zebrán, szabálytalan közlekedésnél üt el egy gyalogost.)

Néha tényleg nem értem az embereket, hogy ennyire figyelmetlenek lennének? Ennyire elvannak maguknak és nem veszik észre, hogy egy ilyen apró kis hiba is egy ember életébe kerülhet? A legtöbben nem gondolnak bele, hogy egyes helyzetek mennyire elfajulhatnak, még pedig rossz irányba. Az még a jobbik eset, ha a rendőr állít meg és büntet meg, a rosszabb pedig mikor a tűzoltók próbálnak kikaparni a totálkáros kocsiból...

Lehet, hogy most sok mindenkit beijesztettem, de ha a legalapvetőbb szabályokat betartjuk, higgadtak vagyunk, nem kapkodunk és magabiztosan vezetünk,valamint figyelünk a környezetünkre (és a sok idióta szerencsétlen ...........-ra), akkor nem lehet belőle nagy gond.

Végül szeretnék ide egy linket beszúrni, melyben autós történeteket mesélnek el, némelyik tanulságos lehet és tényleg remélem, hogy nem rémítettem meg senkit ezzel a cikkel, aki a közeljövőben tervezi a jogosítvány megcsinálását. :D

7 megjegyzés:

  1. Jelentem alássan én még egyenlőre maradok gyalogos és nem Kamikaze módjára fogok közlekedni, főleg ha tudom ezek után te is az utakon leszel ;)

    VálaszTörlés
  2. Ezelőtt is fostam és ezek után is fosok :D nem rémítettél el jobban a jogsiszerzéstől.
    Attól félek sikeresen leteszem a vizsgát, utána meg nem merek majd beülni az autóba :S Nem azért mert én béna lennék hanem a többiek hülyesége miatt.

    Ms.Rat

    VálaszTörlés
  3. Hát nem tudom... én amikor bemegyek a kis utcába ahol lakom (nincs járda) csak út van a kocsik ezerrel hajtanak ki, pedig meg kéne állniuk, nem egyszer baszott el engem autó amikor éppen befordulni készülök. Az a vicc hogy neki áll feljebb aztán egyszer egy nőt majdnem kirángattam a kocsijából amikor ugatott.

    Kedvencem még hogy két sávos úton zebra van és zöld a lámpa és amikor átkelek rajta jönnek a kocsik. A múltkor a mögöttem jövő öregembert baszta el a kocsi, engem meg súrolt. Szóval szerintem az autósok nagyon bunkók. Tök mindegy mi van a zebrán elsőbbsége van a járókelőnek én ezt ki is élvezem nem egyszer basztak el zebrán, de ha nem megyek át akár 15 percig is állhatok. Nonszensz....

    VálaszTörlés
  4. "kamupók": próbálok senkit sem elütni. :)
    Ms. Rat: Ebbe még bele se gondoltam, de ez most engem ijeszt meg:D

    Káin: A forgalomban ha úgy vesszük mindenki bunkó, tisztelet a kivételnek, természetesen, ha olyan a helyzet a gyalogosnak meg kell adni az elsőbbséget, csak az a baj, hogy ezt sokan úgy veszik, hogy azt az elsőbbséget bárhol megkaphatják. És ahogy írtam az autósok között is vannak olyan vadbarmok, hogy néha csodálkozom azon hogyan sikerült nekik megcsinálni a kresz vizsgát...

    VálaszTörlés
  5. Engem most pénteken csaptak el majdnem :/ mentem volna át a zebrán, lámpa zöld, zenét hallgattam és csk a szemem sarkából láttam, h 1 nő próbál minél gyorsabban bekanyarodni. Következő lépésemmel sikerült megállnom, ő is akkor fékezett le. Valószínű nem vett észre -épp előtte gondoltam rá, h azért nem fértem be a forgóajtóba -áruházból kijövet-, mert annak is oka van, ez kb másodpercek kérdése volt. Ilyenkor elmélázom azon milyen sorsfordító figurával akar összehozni a sors :D csk h valami pozitív is legyen abban, ha valami nem úgy sikerül ahogy akarom. Utólag pedig, ha beférek, akkor vajon észre vett volna e..
    Ismerősöm úgy vesztette az életét kocsiban, hogy egy szabálytalankodó barom beléjük hajtott oldalról :(
    Magyar sofőröket órákig tudnám ócsárolni, sajnos. Ha visz én kerülök autóba, az biztos valami nagy dzsip lesz^^ úgyh kedvemet ezekkel sem lehet szegni, mer bajom nem lesz.

    Madame c.

    VálaszTörlés
  6. -Puppet:

    Na igen, valóban sok a bunkó de engem általában a zebránál ért atrocitás XD

    Tehát nem ugatnék ha elütne ha pl nekik zöld lámpánál rohannék át, mert jogos ha úgy elüt.

    VálaszTörlés
  7. Én csak azt gyűlölöm, amikor jobbról kavarnak a biciklisek. Mondjuk ügyesen úgy kell megállni a lámpánál, hogy ne férjenek oda mellénk. Hú, azt mennyire élveztem, amikor vezetéstechnikai tréningen voltam :D

    VálaszTörlés

Ezeket is ajánljuk: