2010. október 17., vasárnap

Káin: Ím igyen szóla Zarathustra

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR4IDcNT8kB6EBEc0AM5Cs3dK-gzOxrdksm2fgYxst0byDxJsQ&t=1&usg=__GzfjqrC8xFZrntIuHqYAaADIqu8=

Sziasztok! Jó régen írtam már ilyen cikket, szóval pont itt az ideje. Az elhúzódó balhék miatt mindig halogattam, de most már járok az érdeklődőknek egy újabb fejezettel Nietzsche bácsi tanmeséiből.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTQb8DaQeD41BhCnKtQM43NXzh_KyJGlOUeDAXXaOY16LAHie0&t=1&usg=__BPQy0jI4qJLxk3R_tIcw1ID1-Ww=

A SÁPADT GONOSZTEVŐ

Birkák és áldozók, nem akartok addig ölni, míg az állat rá nem bólint? Íme, a sápadt gonosztevő bólintott, szeméből rí a nagy megvetés.

"Az énem legyőzendő valami, az énem az ember iránti nagy megvetés,,

Ez rí ki ebből a szemből. Legmagasztosabb pillanata volt, midőn önmagát elítélte: ne eresszétek vissza a fenségeset alacsony mivoltába?

Annak számára nincsen megválás, ki így önmaga miatt szenved, ha csak nem a gyors halál az. A ti ölésetek, birkák, szánalom legyen és ne bosszú. És midőn öltök, azon legyetek, hogy ti magatok az életet igazoljátok!

Nem elég , hogy avval kibékültök, akit megöltök. Szomorúságotok az emberibb ember iránti szeretet legyen: így igazoljátok, hogy még mindig életben maradtok,!

Mondjátok "ellenségnek,, , de ne mondjátok "gonosztevőnek", mondjátok "betegnek,, , de ne "bűnösnek,, .

Hiszen reád , te vörös bíró, ha akarnád hangosan mondani, mi mindent követtél el gondolatban, mindenki így kiáltana:

"Félre evvel a piszokkal, evvel a mérges kígyóval',,

De más a gondolat és más a tett és más a tett képe. Nem forog köztük az összefüggés fogaskereke. Egy kép sápasztotta meg e sápadt embert. Azonos volt tettével, midőn elkövette, de képét nem tudta elviselni a tette után.

Mindig csak az egy tett elkövetőjének látta magát. Őrületnek neveztem ezt: a kivételes tett lényévé vált. Egy vonal megigézi a tyúkot, a csapás amivel sújtott, megigézte gyarló értelmét, ezt a tett utáni őrületnek nevezem.

Halljátok bírák, van ám másféle őrület is, ez a tett előtti. Jaj nemeléggé hatoltatok bele e lélekbe.

A vörös bíró e-képp szól:

"Miért is gyilkol a gonosztevő? Rabolni akart,,

De én azt mondom:

"Nem zsákmányra, hanem vérre áhítozott a lelke: a kés gyönyörére szomjúhozott!

De szegény lelke nem fogta föl ezt az őrületet s rábeszélte.

"Mit is ér a vér magában?-szólott- Nem lesz-e jobb legalább rabolni is hozzá? Bosszút állani? -és hallgatott szegény eszére:ólmonként nehezedett reá a beszéd és a gyilkolás alkalmával rabolt is. Őrültsége miatt nem akar szégyenkezni.

És bűne súlya fekszik újra rajta és szegény értelme, olyan merev, oly béna, oly súlyos.

Ha csak fejét tudná megrázni, lehullana bűne súlya: de ki tudná megrázni -e a főt?

Mi ez az ember? Egy rakás betegség, melynek a lelken át nyúlnak világgá: itt akarnak zsákmányolni.

Mi ez az ember? Gomolyagja a mérges kígyóknak, melyek ritkán nyugodnak egymás mellett, hanem külön-külön mennek világgá zsákmányt keresni.

Nézzétek ezt a szegény testet! Amit szenvedett és ami óhajtott, azt ez az árva lélek magyarázta- és gyilkos kedvnek és a kés gyönyöre utáni mohóságnak magyarázta.

Aki most megbetegszik, azt megszállja a gonosz, ami most gonosz: avval akar fájást okozni, ami neki fáj. De volt más idő is és másféle rossz és jó.

Egykor a kétely volt gonosz és az önmaga iránti akarat. Akkor a beteg eretnek és boszorkány volt, mint eretnek és boszorkány szenvedett és akart másokat kínozni.

De ezt nem veszi be a fületek, a javaitoknak árt, de mit bánom én a ti javaitokat! Sokat utálok én a ti javaitokból és bizony nem a rosszát. Hisz azt szeretném, bár volna egy őrültségük, amely miatt elpusztulnak, mint ez a sápadt gonosztevő!

Bizony mondom , szeretném, ha őrületüket igazságnak, hűségnek, vagy igazságosságnak neveznénk: de nekik csak arra való az erényük, hogy soká éljenek szánalmas jólétben.

Én korlát vagyok a folyó mellett: kapaszkodjatok belém, aki tud! De mankó nem vagyok.- E-képp szóla Zarathustra.

FOLYT.KÖV.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTQb8DaQeD41BhCnKtQM43NXzh_KyJGlOUeDAXXaOY16LAHie0&t=1&usg=__BPQy0jI4qJLxk3R_tIcw1ID1-Ww=

8 megjegyzés:

  1. Óh már három napja azon gondolkozok, hogy írjak Neked, hogy írj Zarathustrás cikket, de akkor így mostmár nem írok :DD

    MSE

    VálaszTörlés
  2. -MSE:

    Örülök, ha van rá igény! amúgy mindig vasárnap szokott lenni, csak a ciri miatt elmaradt ^^

    VálaszTörlés
  3. Oké vasárnap. *megjegyzi* :D
    amúgy van rá igény én mindig szeretem olvasni ezeket (főleg ha elsőre megértem bár az utóbbiaknak 2× neki kell futni :D)

    MSE

    VálaszTörlés
  4. -MSE:

    Semmi baj, még jó hogy van aki veszi a fáradtságot, hogy megtegye! Tényleg örülök! ^^

    VálaszTörlés
  5. Nietzschere hatottak vagy egyáltalán foglalkozott az okkultizmus témájával?
    Én azt olvasom ki a sorokból, hogy amikor az emberek megpróbálják legyőzni az úgy nevezett "rossz"/"gonosz" táplálta oldalukat, valójában kárt tesznek maguknak, mivel az is lényük része. Ami nem "rossz" vagy "gonosz" hanem az élet velejárója. Gondolok itt az általam csak ösztönöknek csúfolt/gúnyolt cselekvéseimre. Az önzésre, szexualitásra és a többire ami nálunk nyugaton nem tartozik a pozitív erényeink közé.
    Nem tudom biztosan, hogy erre gondolt-e, de mivel én az elmúlt hónapokban sokat foglalkozom a témával és mindig felüti a fejét ezért erre asszociáltam belőle rögtön.
    Kár, hogy nálam is harc folyik a két felem között, az Ego és a Tudat, egyik hurrogja le a másikat és nem vagyok képes kibékülni önmagammal. Hiába olvasom állandóan azt, hogy egyik sem vész el.

    VálaszTörlés
  6. Már vártam az újabb adagot és végre megjött^^
    Most azért érthetőbb mint a múltkor bár nem árt ha így is elolvasom vagy kétszer :D

    VálaszTörlés
  7. -Kamupók:

    Ugyan ez a helyzet nálam is, éppen válságban vagyok. :-s

    Amúgy nagyon ellentmondásos nekem Nietzsche. Szerintem ő valamilyen szinten az ateizmusát képletes sátánizmusra váltotta egy idő után.

    -Skinny:

    Igen, minden vasárnap adok egy gombóc Nietzsche-t XD. Vannak ködös gondolatai, ha nem esik le többször neki kell futni és utána menni fog. Van hogy én is elolvasok dolgokat újra, meg újra hogy értsem.

    VálaszTörlés
  8. "kamupók":

    Nietzschének az egyik fő műve: Túl jón és rosszon

    Nemhiába immoralista filozófus volt.

    VálaszTörlés

Ezeket is ajánljuk: