2011. december 11., vasárnap

Káin: Két érdekes japán művész az ero-guro jegyében I.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT__Usz2nR8J1Q5iW14jpA_VAKzOgIZCaJku6zbMVu8ZtOiMATjrg

Sziasztok!

Nekem már nagyon érik egy jó kis gusztustalan japán bondage fametszet tetkó a másik oldalamra így elkezdtem keresgélni képeket a témában, mikor is kiderült van két nagyon belevaló művész japánban így erről a stílusról szeretnék írni és bemutatni nektek a két művészt is! Most elsőként szeretném bemutatni, hogy mi volt számukra a forrás! Bocsánat, hogy nem volt eddig, de 2 hétre elment a netem szóval elég nagy para van. Próbálok majd pótolgatni



A kezdetek

http://24.media.tumblr.com/tumblr_lhkc95O2qQ1qb32szo1_500.jpg

Sajnos wikipédián semmi nem volt erről, így jobban át kellett fésülnöm a netet. Mivel nekem japán fontos az életemben a mesék és a játékaik miatt ezért nem hiányozhat rólam sem egy tetkó ami japánnal kapcsolatos. Egy időben nagyon rá voltam állva ezekre a fametszetekre és most megint jött a hullám, de utána is nézek, hogy honnan ered és hogy alakult ki a stílus! :)

a legtöbb ilyen fametszeten erotikus jelentek láthatóak vagy híres kurtizánok, az Edo korban 1603-1867-ig uralkodó Tokugawa megtiltotta a nőknek a szereplést a kabuki színházakban, így a legtöbb ilyen metszeten a nők igazából férfiak :D. Érdekes hogy a kurtizánoknak a hátul lévő színes masni(obi) előre van festve, hajukat lakkozott hajtűk és fésűk díszítik, ezek az erotikus képek gyűjtőneve a shunga. Ezeket a képeket a festők megélhetés érdekében rajzolták, valószínűleg ez volt akkoriban a Tutti-frutti. XD
A gésák eredetileg tanult, klasszikus irodalmat, verseket, zenét jól ismerő hivatásos szórakoztató férfiak és nők voltak, akik megbecsült, tisztes foglalkozásukból éltek. A jó családokból származó gésa nők tehát nem kurtizánok voltak.

Két zseniális grafikus, Hishikawa Moronobu és Nishikawa Sukenobu a 17—18. század fordulója körül számos fekete nyomtatású kötetben, sok száz képpel dolgozta fel a korabeli nők mindennapi tevékenységét és szórakozásait. Kiemelt témakör lett ebben a szép női, ún. bijin képek kiadása. A híres kurtizánok képeit a Kaigetsudo festőiskola tagjai már önálló lapokon formálták ideállá. Ettől kezdve majd minden jelentős grafikus dolgozott e témakörben.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRhVI35OWUE32WR0jZINV0doID78WOWr6NZ4mj3vqWzuP5FUDvY

Nyugati gyűjtők körében talán Harunobu és Utamaro ilyen metszetei a legkeresettebbek. A sokszínű fametszetek kiadása Suzuki Harunobu lapjaival indult meg 1765-ben. Képeit a bájos arctípusú teaházi leánykák kecses alakjáról és megkapó hangulatú szerelmespárokról lehet felismerni, még ha nincsenek is rajtuk jelzések. Sok képe ismert azonban kurtizánokról. Torii Kiyonaga (1752—1815) színes metszeteivel már egy új, nyúlánkabb alkatú női ideált hozott divatba képeivel.

A nyíltan erotikus, páros képekről annyit érdemes említeni, hogy a legtöbb fametszettervező festő-grafikus rajzolt ilyeneket. Ezek nagy része azonban művészeti szempontból csekélyebb értékű. A „tavaszi képek” (shunga) közös jellegzetessége, hogy általában túlzott arányok és bonyolult pozitúrák szerepelnek rajtuk, amit a kiadó és a közönség is igényelt. Ilyen témájú képek naptárszerű kiadásokban is megjelentek.

http://www.seattleartresource.com/shunga/sh_nursebitinghankie.jpg

Az erotikus metszetek közül kiemelkednek Utamaro „Párnakönyv”-ének a lapjai kevésbé vaskos, de művészibb megoldásokkal, finomabb hangulatukkal és gyönyörű színes nyomtatással.
Meg kell még említeni a zseniális festő- és rajzolóművész Katsushika Hokusai (1760—1848) erotikus képeit is, amelyek önálló jellegük mellett rendkívül bravúros grafikai megoldásokkal jellemezhetők .

Mint mindig itt is Kínában kezdődött el ez a fametszet őrület a 4. században és a japánok a 6.-ban vették át. 16. százas végén kezdték a szövegeket illusztrálni, ezek kezdetben fekete-fehérek voltak. Aztán az Edo száz látképe című fametszet sorozat megváltoztatta ezt a szokást.
Ero guro kialakulása
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSOLKK1watvwcyqOBp_3hJ5CV5Vi9WZ2W4MFpF2PQ3hQJcbIoV4
Már a gyilokpornó kapcsán írtam erről, de leírom újra, hiszen a továbbiakban hasznos lesz: 1920-as években alakult ki a stílus ami alapul az 1860-as shunga képeket veszi alapul. Sok olyan eset inspirálta ami japán hírhedt volt pl egy gésa táskájában megtalálták a szeretője faszának maradványait, ezek jól jöttek a képek elkészítéseihez. A háború után már zenék, filmek és színdarabok is íródtak ebben a stílusban.
Az ero guro a japán pornográfia egyik ága, a hentai-on túllép nagyon keményen, még szabadabb és perverzebb szexuális fantáziákat jelenít meg. Pl dugás közbeni belezés, ampuszex és még sorolhatnám. Itt a vér, szenvedés, testnedvekkel való erotikus kapcsolat, nyomorékság és halál keverékét kínálja fel olvasóinak. A szexuális kielégülésnél a szereplők fájdalma, sérült testrészeik és belső szerveik látványa és az áldozatok megcsonkítása játssza a főszerepet, de a teljesen végtaghiányos, többségében (kis)lányokkal és a halottakkal való közösülés, kínzások (karóba húzatás, óriási sütőlapon való égetés, éles-zúzó tárgyakkal való bántalmazás), a nyílt halálesetek (súlyos balesetek, kivégzések, mint a lefejezés, felakasztás, harakiri és társai), kannibalizmus és az emberi vizelet-ürülék-hányás vagy vér, beöntés is foglalkoztatja. Előfordul, hogy a főszereplő testét teljes mértékben eltorzítják ("cipzáras mell"; vécévé alakított nők). Az ero guro így egyfajta, a szadizmus, a nekrofill tudat, a nihilizmus és a hedonizmus keverékévé áll össze. A BDSM , hentai addig nem tartozik ide, amíg nem folyik vér.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcShTol8G4n5ruKzQnAtPqPER1nSItDL940SO16tlfDQF3aPEdXq
A következő részben még egy kis shunga és történelem jön, aztán bemutatom a két nagyszerű művészt akik miatt íródott a sorozat! :)

12 megjegyzés:

  1. na ez a téma mindig is érdekelt, mondjuk az én gyomrom az ilyet annyira nem bírja, de azért érdekel :D
    amúgy az utolsó képre percekig bambultam *-* ki rajzolta??

    VálaszTörlés
  2. -Névtelen:

    Hú azt sajnos nem tudom, de a kövi részekben lesz két művész és nagyon sok képeiket teszem majd közzé! :)

    VálaszTörlés
  3. Bár maga a stílus nem tetszik mégis van a képekben valami elragadó kreativitás. Jó cikk lett várom a folytatást.:)

    VálaszTörlés
  4. áh, pár percre rá, hogy elküldtem a kommentet, már meg is találtam :D Takato Yamamoto :D

    VálaszTörlés
  5. -LIne:

    Na örülök, hogy tetszik rajta leszek az ügyön! :)))

    -Névtelen:

    Na örülök, hogy meglett! :)))

    VálaszTörlés
  6. Hú, basszus, ezek a japánok aztán tényleg nagyon betegek :DDD
    Bár volt egy japán rendező (nem tudom a nevét most hirtelen), aki meg az amerikai filmek brutalitásán akadt ki rendesen. Ezt még a fangoriában olvastam. Jó újság volt, kár, hogy megszűnt :(
    Ismeri esetleg valaki ezt a lapot?
    http://www.fangoria.com/
    Ez az amerikai oldal, a magyar változat már nem jön be.

    VálaszTörlés
  7. Hát ez az ero guro nekem már nagyon sok, de a metszetes képeket bírom. :)

    VálaszTörlés
  8. -Lilith:

    Én ismerem, anno gyűjtöttem is :DDDD

    -Kallisto: nekem valamiért nagyon bejönnek :DDD

    VálaszTörlés
  9. Azt hiszem ehhez a témához túl érzékeny lelkű vagyok. Valami oknál fogva túlzottan ragaszkodom a végtagjaimhoz és mindahhoz amit megteremtettem :) Talán pont ezen kellene változtatnom, mert pont arra van szükségünk amit nem akarunk...

    VálaszTörlés
  10. -Kamupók:

    Én sem szeretném hogy csonkoljanak mégis tetszenek a rajzok :D

    VálaszTörlés
  11. Sejtésem szerint inkább TE csonkolgatnál másokat :P
    (ebben az esetben javasolnám a hentes szakmát... XD)

    VálaszTörlés

Ezeket is ajánljuk: